Overslaan en naar de inhoud gaan
Samen slimmer leren in het primair onderwijs

Hoofdnavigatie (level 1)

  • Dossiers
  • Praktijkvoorbeelden
  • Innovatievragen
  • Netwerk
  • Blogs

Wat zoek je?

Ik zoek ...

Veel gezocht

Leermiddelen delen op EMB-Wikiwijs – hoe doe je dat?
Boek 'Leren met AR / VR': haal de wereld in de klas!
21e eeuwse vaardigheden bij kleuters
Oude gewoontes doorbreken

Wat wil je doen?

Ik wil ...
Onderwijs innoveren
Tools inzetten
Voorbeelden bekijken
Leren van onderzoek

Contenttype

  • (-) Artikel (20)
  • Aan de slag (10)
  • Interview (10)
  • Praktijkvoorbeeld (6)
  • Link (5)
  • Inspiratie (3)
  • Blog (2)
  • Innovatievraag (2)
  • Masterclass (1)
  • Organisatie (1)
  • School (1)
  • Tips & trics (1)

Onderwerpen

  • (-) Leermiddelen (18)
  • (-) Robots (4)
  • ICT onderwijs (28)
  • Versnellingsvraag (26)
  • Veranderproces (25)
  • Professionalisering (24)
  • Visie (24)
  • Digitale geletterdheid (21)
  • Gepersonaliseerd leren (16)
  • Anders organiseren (13)
  • Differentiëren (13)
  • ICT-bekwaamheid (12)
  • Leerlijn (11)
  • IBP (10)
  • Curriculum (9)
  • ICT-infrastructuur (9)
  • Leerdoelen (9)
  • Dashboard (7)
  • Digitale didactiek (7)
  • Leerlingvolgsysteem (6)
  • Publiek - privaat (5)
  • Keten (4)
  • Programmeren (4)
  • Learning analytics (3)
  • VR - AR (3)
  • Administratie (1)

20 resultaten gevonden.

  • Klas in China met AI
    Artikel

    Welke rol krijgt Artificial Intelligence in het onderwijs? Interview met Inge Molenaar

    Onderwerpen
    Robots
    Visie
    Dossier
    Ethiek
    De mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI), ofwel kunstmatige intelligentie, in het onderwijs lijken eindeloos. Maar waar liggen de grenzen? En welke rol krijgen machines en leraren? Inge Molenaar, universitair docent onderwijskunde aan de Radboud Universiteit en gespecialiseerd in technologie binnen het onderwijs, vertelt over de nieuwste ontwikkelingen, de toekomst van AI in het onderwijs en de belangrijke ethische vragen die dit oproept.
  • kinderen tablet
    Artikel

    Wat speelt er op de markt van leermiddelen anno 2019?

    Onderwerpen
    Leermiddelen
    Visie
    Publiek - privaat
    Dossier
    Leermiddelen
    De markt van leermiddelen is sterk in beweging: steeds meer digitaal, steeds meer maatwerk. En daardoor ontstaan er ook andere verhoudingen tussen uitgevers, leveranciers en scholen. Hoe stel je je daarin op als school(bestuur)? Hoe kom je tot een passende keuze voor een leermiddel?
  • ICT-Inkoopcoöperatie SIVON helpt schoolbesturen
    Artikel

    Inkoopcoöperatie SIVON helpt je verder met ICT

    Onderwerpen
    Leermiddelen
    Keten
    ICT-infrastructuur
    ICT-inkoopcoöperatie SIVON ondersteunt scholen op thema’s als ICT-infrastructuur, IBP, leermiddelen en leeromgeving.
  • Boudien Bakker
    Artikel

    “Meer investeringen in kennis én methoden voor nieuwkomers zijn nodig.”

    Onderwerpen
    Leermiddelen
    ICT onderwijs
    Gepersonaliseerd leren
    Differentiëren
    Tijdens de grote vluchtelingencrisis van 2015 kwamen er veel mensen uit de conflicthaarden in het Midden-Oosten naar Nederland. Het nieuwkomersonderwijs kreeg na een periode van relatieve rust te maken met een grote instroom van vluchtelingenkinderen. Al snel werd duidelijk dat bestaand lesmateriaal niet langer voldeed aan de huidige eisen.  Boudien Bakker en Marieke Postma van LOWAN-PO geven een toelichting.  
  • jongen met computer
    Artikel

    ICT-plannen van KOE voor 2018

    Onderwerpen
    Leerlingvolgsysteem
    Leermiddelen
    Dashboard
    Veranderproces
    Dossier
    Leermiddelen
    Katholiek Onderwijs Enschede (KOE) is begin 2018 al een aardig eind op weg met de toepassing van ICT in het onderwijs. Er is een goede netwerkstructuur, er is overal wifi en er is een uitgebreid netwerk van ICT-ondersteuners. In 2018 wilde KOE de omslag maken van uitgebreide aanpassingen voor grote groepen (zoals de aanleg van glasvezelkabel) naar maatwerk voor een specifieke school, bestuur of doelgroep.
  • Werkgroep ICT
    Artikel

    Leren met ICT: "Nu is het investeren, vanaf het tweede jaar levert het op"

    Onderwerpen
    Leermiddelen
    Digitale geletterdheid
    ICT onderwijs
    Dossier
    Werkdruk
    Innovatie & verandering
    Op basisschool ‘t Blokhuus in Hoevelaken kwam de ICT-werkgroep op 6 november 2018, in de lerarenkamer bijeen. “Om even de stand van zaken te bespreken”. “En te bekijken waar we tegenaan lopen met de nieuwe devices.” De school investeerde in de aanschaf van 70 iPads, in Chromebooks en software voor alle groepen.
  • Leren op computer
    Artikel

    Uitgeverijen aan het woord over het nieuwe curriculum

    Onderwerpen
    Curriculum
    Leermiddelen
    Keten
    Publiek - privaat
    Leerdoelen
    Dossier
    Curriculum
    Sinds 2015 wordt er gewerkt aan een vernieuwd curriculum onder de naam Curriculum.nu. Daarbij wordt ‘meer samenhang in het onderwijsaanbod realiseren en de overladenheid terugdringen’ ook als wens genoemd. Wat vraagt dit van uitgeverijen? Hoe passen zij methodes aan op de behoeften van scholen en hoe wordt hierin samengewerkt? En waar liggen uitdagingen om maatwerk mogelijk te maken en tegelijkertijd leerlijnen overeind te houden? Roel Bakker (ThiemeMeulenhoff) en Willemijn Muggen (Noordhoff Uitgevers) aan het woord. 
  • Aan de slag met maatwerk rekenen op de Sterrenscholen
    Artikel

    Aan de slag met maatwerk rekenen op de Sterrenscholen

    Onderwerpen
    Leerlijn
    Leermiddelen
    Gepersonaliseerd leren
    Dossier
    Curriculum
    Veel scholen willen maatwerk bieden op het gebied van rekenen. Ze willen dat leerlingen leerstof krijgen die past bij hun behoeften. Daarbij willen ze vaak afstappen van het werken met één grote generieke methode. Het Stappenplan Cruciale Leermomenten (oftewel ‘ballenbak’) is geschikt voor schoolteams die op maat rekenen willen aanbieden, en kan worden ingezet voor en tijdens de les.
  • Programmeren in de klas
    Artikel

    Overdacht en compact beginnen met ICT

    Onderwerpen
    Versnellingsvraag
    Leermiddelen
    Digitale geletterdheid
    ICT onderwijs
    Gepersonaliseerd leren
    Programmeren
    Dossier
    Curriculum
    Leermiddelen
    Bij ’t Blokhuus hadden ze er wel oren naar: meewerken aan het onderzoek van Felienne Hermans, Assistent Professor bij TU Delft. Felienne onderzoekt hoe ‘niet-programmeurs’ programmeren om die kennis toe te kunnen passen in hoe we kinderen leren programmeren. De methodiek die de school in Hoevelaken mocht testen, is goed bevallen.
  • Robot leerlingen
    Artikel

    De toegevoegde waarde van een robot voor je school

    Onderwerpen
    Robots
    Versnellingsvraag
    Leermiddelen
    Digitale geletterdheid
    ICT onderwijs
    Programmeren
    Dossier
    Innovatie & verandering
    Robots in het onderwijs winnen steeds meer aan populariteit. Maar passen ze ook binnen de visie van je school op hoe het onderwijs moet worden gegeven? En wat is de toegevoegde waarde van een robot bij jou op school? Beantwoord deze vragen met behulp van het Vier in balans-model.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Volgende pagina ››
  • Laatste pagina Laatste »

Snel naar...

  • Home
  • Contact
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Meer weten?

  • Innovatievragen gezocht

Contact

PO-Raad
Postadres

Postbus 85246
3508 AE  Utrecht

Bezoekadres
Aïdadreef 4
3561 GE Utrecht

Deel je kennis

Een initiatief van:

Corporate website of PO Raad