Braille op de computer

Versnellingsvraag

Hoe maken we digitale leermiddelen toegankelijk voor blinden en slechtzienden?

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs en de mogelijkheid om zichzelf maximaal te kunnen ontwikkelen. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor blinde en slechtziende kinderen. Daarom worden schoolboeken al jarenlang omgezet naar braille. Maar er wordt steeds meer digitaal lesmateriaal in de klas gebruikt. En de toegankelijkheid van dit materiaal is ontoereikend.

Fotografie beeld: Rodney Kersten / Kennisnet

Tijdlijn

1

(26 April 2016) Vraagverhelderingsgesprek waarin het idee ontstond om een versnellingsvraag in te dienen

2

(11 mei 2016) Start versnellingsvraag

3

(13 juli 2016) Plan van aanpak wordt besproken

4

(20 september 2016) Eisen over toegankelijkheid worden opgenomen in het 'Programma van Eisen'

5

(14 december 2016) Presentatie bij Forum VO van de Groep Educatieve Uitgevers (GEU) om bewustzijn aan te wakkeren over de noodzaak om leermiddelen toegankelijker te maken voor blinden/slechtzienden.

6

(Maart - september 2017) Met toegankelijkheidsexpert langs uitgeverijen om de toegankelijkheid van leermiddelen te vergroten

7

(Oktober 2017) Gesprekken met Dedicon en Accessibility die de toegankelijkheid van digitale leermiddelen ook willen vergroten.

8

(7 december 2017) Samen met Koninklijke Visio, Dedicon en Accessibility een samenwerkingsplan besproken.

9

(12 december 2017) Koninklijke Visio en Dedicon geven een presentatie bij de ledenbijeenkomst de GEU over toegankelijkheid.

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.