Praktijkvoorbeeld

Hoe zorgen we ervoor dat minimaal één groep voor eind 2018 werkt met devices?

De Islamitische basisschool El Wahda heeft in 2016/2017 de basis gelegd voor haar ICT-beleid, met onder meer een visie en nieuwe bedrading voor het netwerk. Dat smaakt naar meer! Zoals een nieuwe ICT-omgeving en de inzet van iPads of andere devices.

Resultaat

Stap, voor stap, voor stap

De eerste hobbels op ICT-gebied zijn het afgelopen anderhalf jaar genomen: er is een visie opgesteld, het netwerk is vernieuwd, er is een nieuwe ICT-partner geselecteerd, er wordt een ICT-coach opgeleid en het onderwijsteam is betrokken. In 2018 ligt de nadruk op de implementatie van de nieuwe IT- en leeromgeving MOO, het verder opleiden van het team en het werken met devices in de klas.

ICT-coach Paul Kusters: “Het inrichten en implementeren van MOO is best een klus. MOO is een onafhankelijk platform dat standaard gekoppeld is met Basispoort, Kennisnet Entree, Office 365 en G suite. Wij moeten kijken wat wij precies willen voor onze school en de tijd nemen om ermee te leren werken.”

In de loop van dit jaar wil de school devices introduceren in de klas. Directeur Jeanne van der Voort: “Bij welke groep zullen we daarmee beginnen? Eerst dachten we aan kinderen uit groep zeven en acht, ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Nu overwegen we ook de kleuters. Zodat ze meteen digitaal kunnen starten bij ons. En een volgende vraag: wat voor devices zullen we dan gebruiken? Tablets, laptops of Chromebooks? Op termijn willen we uiteraard zo gaan werken schoolbreed.”

“Wij hebben veel ambitie”, zegt Jeanne van der Voort, “maar als eenpitter kunnen wij niet al te snel gaan. We moeten het met elkaar kunnen dragen, ook financieel gezien. We kunnen niet alle apparaten tegelijkertijd aanschaffen of vervangen, moeten dat over de jaren uitstrijken. Maar, elke stap vooruit is er één.”

En over vijf jaar, hoe ziet het er dan uit op ICT-gebied?

Dan is de infrastructuur helemaal op orde, werken we planmatig met ICT en leren alle kinderen digitaal met goede devices, ondersteund door leraren met kennis van zaken. Als we het goed gedaan hebben, is ons onderwijs echt veranderd.

Focus voor 2018 op het gebied van ICT in het onderwijs

Infrastructuur

  • Aanschaffen nieuwe computers voor leerkrachten
  • Installeren Wifi Accespoints
  • Inzetten van leerlingdevices in een groep

Inhoud & toepassingen

  • Inrichten van IT -en leeromgeving MOO

Deskundigheidsbevordering

  • Afronding opleiding tot ICT-coach
  • Ondersteuning team bij inzet ICT in het onderwijs

Doelen voor 2018

  • MOO werkt voor leraren
  • Nieuwe computers voor alle leerkrachten, de IB-er, directie en bestuur
  • Wifi in de hele school
  • Devices voor minimaal één groep leerlingen

Achtergrond

Miniatuurvoorbeeld

El Wahda is een Islamitische basisschool uit Heerlen met zo’n 190 leerlingen (7 groepen) en 13 leerkrachten. De school wordt bezocht door kinderen uit Heerlen, Hoensbroek, Brunssum, Landgraaf, Kerkrade, Sittard en Geleen. Maar ook uit Duitsland en België komen er leerlingen. El Wahda streeft ernaar de kinderen op te voeden tot goede moslim, volgens de Koran en de Soenna.

De Islamitische opvoeding vindt plaats door middel van godsdienstlessen, het vieren van de Islamitische feesten en het naleven van kleding- en leefregels. De naam ‘El Wahda’ komt van het Arabische woord ‘Vahdaniyet’ dat ‘een geheel’ betekent.

http://www.elwahda.nl/

Proces

Wij zeggen: ‘ja’

“Mijn onderbuikgevoel gaf aan dat ik hier ‘ja’ op moest zeggen”, zegt directeur Jeanne van der Voort over het aanbod dat haar school kreeg voor een adviesgesprek vanuit het programma Slimmer leren met ICT. Spijt heeft ze nooit gehad, integendeel zelfs.

Jeanne van der Voort: “De adviseur van Kennisnet vroeg ons: mag ik heel eerlijk zijn? Ik heb het lang niet zo belabberd gezien. En hij had gelijk. Er moest iets gebeuren aan alle losse kabels, de servers her en der en de tien gedateerde computers. We hadden bovendien maar in één kantoor wifi. Vroeger was het: als alles het maar doet, maar die tijd is voorbij. De kleuters die nu bij ons op school komen, kennen de iPad al en de groep 8 kinderen moeten een goede basis krijgen voor de middelbare school.”

De tijd van knippen en plakken is voorbij

El Wahda ging een traject in met Kennisnet en maakte daarbij gebruik van de ICT puzzel voor het onderwijs . Deze bestrijkt vier gebieden: visie, deskundigheid, inhoud & toepassingen en infrastructuur. Jeanne van der Voort: “Ik geloof in eerst een visie die we gezamenlijk, met het bestuur en het team, opstellen. Wat willen we bereiken, hoe doen we dat in stapjes en wat zijn de kosten? Niet in: we gaan naar de winkel en schaffen wat tablets aan. Want: wat wil je ermee bereiken in je onderwijs? Dat moet je eerst helder hebben. Daarnaast moeten leerkrachten en leerlingen ermee leren werken.” 

Leerkracht Paul Kusters volgt daarom de opleiding tot ICT-coach en samen met Jeanne bezoekt hij regelmatig inspiratiemiddagen over dit onderwerp. Paul: “Hier doen we nieuwe ideeën op en kijken we hoe anderen het aanpakken. Deze kennis delen we zo veel mogelijk.” Jeanne van der Voort vult aan:

Gisteren hadden we voor het eerst sinds jaren een ICT-bijeenkomst met het onderwijsteam. De stemming was heel positief, we willen echt met elkaar vooruit. Het is goed voor de kinderen (onderwijs op een passend niveau) én voor de leerkrachten (tijdswinst door minder nakijkwerk).

El Wahda is een islamitische school. Betekent dat iets voor het ICT-beleid? “Identiteit en onderwijskwaliteit zijn onze belangrijkste peilers. Het bespreken van ‘wat is goed gedrag’, koppelen we aan onze godsdienst. Dat kan ook in de vorm van online filmpjes.”

Stof, plafondplaten en kabels

In de zomer van 2017 is het plafond van de bovenverdieping van de school vernieuwd. Jeanne van der Voort: “Dit was een uitgelezen kans om ook de bekabeling en het wifinetwerk aan te pakken. Twee vliegen in één klap!” Een mooie klus ook voor de nieuwe ICT-partner die de school net geselecteerd had. Paul: “Samen met deze partner gaan we de infrastructuur van El Wahda verder vorm geven. In groep 7/8 hebben we al geëxperimenteerd met Snappet, dat is heel goed bevallen. We starten nu met een nieuw platform voor leraren en later ook leerlingen: MOO. Dat is veelbelovend.”