Innovatievraag

Kunnen we ruimte creëren voor innovatie door het takenpakket van leraren te verlichten door middel van ICT? En hoe dan?

Stichting OPSPOOR gunt haar leerlingen goed onderwijs en innovatieve leerkrachten. Echter door werkdruk en het lerarentekort is er te weinig ruimte om deze ambitie waar te maken. OPSPOOR wil ruimte maken om te innoveren door te onderzoeken wat nu werkelijk de kerntaak van de leraar is en welke taken efficiënter en slimmer kunnen worden ingericht met behulp van ICT.

OPSPOOR is één van de besturen die in 2019-2020 werkt aan een innovatievraag rondom de inzet van ICT in het onderwijs. Hoe het ze vergaat lees je hier!

Ambitie

Bij OPSPOOR gebeurt al veel op het gebied van innovatie en ontwikkeling. Zo is er onder andere een IT-Lab, een initiatief voor hoogbegaafde leerlingen, en zijn er diverse werkgroepen die binnen de organisatie nadenken over onderzoekend leren en hier beleid op maken. 

    OPSPOOR is al enkele jaren geleden gestart met een verkenning naar het anders organiseren van onderwijs. Om nog meer ruimte te creëren voor innovatie oriënteert OPSOOR zich op mogelijkheden om de leerkrachten te ontlasten. Misschien kan de inzet van video- of podcastinstructies, afstandsonderwijs en/of klassenmanagement 2.0 hierin iets betekenen? Of kunnen met behulp van artificial intelligence administratieve taken ondervangen worden? De scholen zetten hiervoor al de eerste stappen.

    Er is een kernteam samengesteld dat het innovatieproces gaat onderbouwen met (bestaand) onderzoek en ook het proces zelf onderzoekt. De bevindingen worden breed met de sector gedeeld.

    Beoogde resultaten

    • Een overzicht van de daadwerkelijke taken van de leerkracht;
    • Onderzoeken wat efficiënter kan in het takenpakket van de leerkracht en welke ICT-hulpmiddelen hierin ondersteunend zijn;
    • Onderzoeken waar ruimte is om te innoveren en op welke manier;
    • Helder krijgen welke innovatieprocessen binnen de stichting wel en niet goed werken en hierin van elkaar leren.

    Reactie toevoegen

    De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.