Dossier
Innovatie & verandering
Bij de inzet van ICT in het onderwijs, kom je uiteenlopende vraagstukken tegen. Vaak blijkt niet het kennisniveau van ICT bepalend voor het uiteindelijke succes, maar de gekozen veranderaanpak. Want: zijn de juiste mensen aan boord? Heb je voldoende steun? Is er een wenkend perspectief?
Dit dossier is onderdeel van Onderwijskwaliteit is verantwoordelijkheid nemen uit de Strategische Agenda van de PO-Raad.

Uitgelicht
Uitgelicht
Alle inhoud
Praktijkvoorbeelden
-
Praktijkvoorbeeld
Hoe en voor welke onderdelen van taal en rekenen kan een robot ingezet worden als leermiddel?
-
Praktijkvoorbeeld
Hoe gaan we allemaal werken in de Cloud en zorgen we voor een nog intensiever gebruik van mobiele devices?
-
Praktijkvoorbeeld
Hoe geef je invulling aan maatwerk op het gebied van rekenen?
-
Praktijkvoorbeeld
Hoe maken we de omslag naar onderwijs vanuit de talenten en mogelijkheden van kinderen? En welke rol speelt ICT hierin?
-
Praktijkvoorbeeld
Hoe kunnen we media & ICT inzetten om meer maatwerk mogelijk te maken?
Versnellingsvragen
-
Versnellingsvraag
Hoe zorg je voor een IBP-beleid dat voldoet aan de nieuwe Europese wet AVG? En hoe implementeer je dit duurzaam in de gehele organisatie?
-
Versnellingsvraag
Hoe maken we digitale leermiddelen toegankelijk voor blinden en slechtzienden?
-
Versnellingsvraag
Hoe kunnen we ICT op een integrale manier inzetten in een Integraal Educatief Kind Centrum?
Artikelen
-
Artikel
Vraaggericht werken vanuit ICT
-
Artikel
De plannen voor 2018
-
Artikel
De iCoach versus de ICT'er
-
Artikel
Studiedagen bij Dynamiek: "Het is belangrijk dat ook leraren meer onderzoekend gaan leren"
-
Artikel
Snel overzicht en tijdbesparing door één overkoepelend dashboard
-
Artikel
Werkplaats Onderwijsonderzoek: Gepersonaliseerd leren met ICT
-
Artikel
Eerste hulp bij ICT-vragen
-
Artikel
Leren met ICT: "Nu is het investeren, vanaf het tweede jaar levert het op"
-
Artikel
"Werken met ICT vraagt van de leraar wat lef"
-
Artikel
Zelf een leerlingdossier bouwen: "We raken niet uitgedacht"
-
Artikel
Zes factoren en praktische tips voor duurzame onderwijsinnovatie
-
Artikel
"Een goede analyse, draagkracht en 'hitteschild' zijn belangrijk voor duurzame onderwijsinnovatie"
-
Artikel
Kleinschalig innoveren bij de Rijdende School: gepersonaliseerd onderwijs, ongeacht de methode, en zelfs op afstand
-
Artikel
Het wie van veranderen: hoe sta jij erin?
-
Artikel
ICT en onderwijs: veranderen met voorbedachten rade
-
Artikel
Constant balanceren: het hoe van veranderen
-
Artikel
De belofte van de verandering: het 'wat'
-
Artikel
Waarom is veranderen een kunst?
-
Artikel
Veranderen? Hou jezelf voor de gek met Kaizen
-
Artikel
De basis van Design Thinking: wat is het en wat kun je ermee?
-
Artikel
In the middle: kennisontwikkeling op reis
-
Artikel
Kleinschalig innoveren bij De Ommezwaai: “Slimmer leren heeft onze focus, ICT ondersteunt daarbij”
-
Artikel
Kleinschalig innoveren bij Elan Onderwijsgroep: de leerlijn programmeren is nog maar het begin
-
Artikel
Kleinschalig innoveren bij SPO WIJ De Venen: verbinden op alle niveaus is cruciaal in veranderprocessen
-
Artikel
Meer bewustwording over informatiebeveiliging en privacy in je organisatie? Zet de IBP-puzzelstukken in
-
Artikel
Aan de slag met de AVG
-
Artikel
De toegevoegde waarde van een robot voor je school
-
Artikel
Kleinschalig innoveren bij Ambion: leren stimuleren met AR en VR
-
Artikel
De ‘takeaways’ van de leergang Slimmer leren met ICT
-
Artikel
Een robot in de klas: een bijzondere assistent
-
Artikel
Kader Primair: 'Niet stapelen maar vervangen'
-
Artikel
Video: niet stapelen maar vervangen
-
Artikel
De volgende stap in informatiebeveiliging en privacy vraagt om bewustwording
-
Artikel
'Een robot die samenwerkt met de leraar heeft meerwaarde'
-
Artikel
Onderwijs anders organiseren? Dat begint met dialoog
-
Artikel
Waarde creëren in onderwijslogistiek
-
Artikel
Bij IKC-vorming kun je niet om ICT heen
-
Artikel
Het is belangrijk het innovatief vermogen van kinderen te activeren, anders raken ze het kwijt
-
Artikel
Geen ellenlange plannen, maar aanpakken!
-
Artikel
Overkoepelend dashboard: ‘Samenwerken en experimenteren werkt’
-
Artikel
Zelf ontwikkelde ICT-programma’s voor specifieke doelgroepen
-
Artikel
Experimenteren met dashboards
-
Artikel
ICT-expertisecentrum Zeeland brengt theorie en praktijk samen
-
Artikel
Eerste experiment naar mogelijkheden overkoepelend dashboard
-
Artikel
Verplaatsen in de eindgebruiker? Gebruik user stories
-
Artikel
Vragenlijst om ICT-competenties leraren te meten
-
Artikel
Lesaanbod labelen met aanbodsdoelen SLO
-
Artikel
Samenwerken via model van zes bouwstenen
-
Artikel
Het nut van een routekaart
-
Artikel
Ruggesteun aan schoolleiders
-
Artikel
Richting en ruimte aan schoolleiders
-
Artikel
EMB congres 2018: Gewoon Speciaal!
-
Artikel
De uitdaging van de Rijdende School
-
Artikel
Wat betekent de nieuwe AVG-wet voor het onderwijs? En waar begin je?
-
Artikel
Het belang van flexibele licenties
-
Artikel
Weten wat werkt met ICT in het nieuwkomersonderwijs
-
Artikel
Programma van Eisen leermiddelenmarkt
-
Artikel
Waaraan moet digitaal leermateriaal NT2 voldoen?
-
Artikel
VR en AR geven extra dimensie aan lesstof
-
Artikel
Haal het maximale uit Design Thinking
-
Artikel
Waar kan ik Design Thinking voor inzetten?
-
Artikel
Mindset bij Design Thinking
-
Artikel
Integraal educatief kindcentrum: geen schotten meer
-
Artikel
De vorming van een IEKC: de uitdagingen
-
Artikel
Uitdagingen in nieuwkomersonderwijs
Blogs
-
Blog
Wat ben je toch een loser!
-
Blog
Verandering als zuurstof voor ontwikkeling
-
Blog
Over hoe scholen écht werk kunnen maken van slimmer leren met ICT
-
Blog
Kleinschalig innoveren kun je leren: een terugblik op vijf jaar Slimmer leren met ICT
-
Blog
'It’s all about continuous learning.' - dag 10 SXSW
-
Blog
'I’m responsible if I don’t make a decision too.' - dag 9 SXSW
-
Blog
Human centered tech - dag 8 SXSW
-
Blog
'Everybody wants to innovate, nobody wants to change.' - dag 7 SXSW
-
Blog
'Big data is a big deal.' - dag 6 SXSWedu naar SXSW
-
Blog
Gepassioneerde onderwijsprofessionals - dag 5 werkbezoeken
-
Blog
Vrijuit spreken - dag 4 SXSWedu
-
Blog
‘Let young people have more freedom.’ - dag 3 SXSWedu
-
Blog
'Our next always has to be better than our now.' - dag 2 SXSWedu
-
Blog
We zijn in the middle
Aan de slag
-
Aan de slag
Het burritomodel in de praktijk: twee voorbeelden
-
Aan de slag
Gebruik het burritomodel voor meer maatwerk in de klas
-
Aan de slag
Design Thinking in 5 stappen
-
Aan de slag
Innovatieversneller: twintig technieken die je verder helpen
-
Aan de slag
ICT-puzzel helpt bij inzet van ICT
-
Aan de slag
Op zoek naar de robot die past in de klas
-
Aan de slag
De wolken in
-
Aan de slag
5 tips om Skype optimaal te gebruiken
Inspiratie
Interview
-
Interview
Afrekencultuur of verbetercultuur? Hoe logistiek kan bijdragen aan het beter organiseren van onderwijs
-
Interview
Digitalisering in het basisonderwijs: van naïef naar regie
-
Interview
"Praat over onderwijs in plaats van over ICT"
-
Interview
Van plan naar de praktijk van alledag
-
Interview
“Veranderen met ICT: van dromen naar actie”
-
Interview
Vraag en aanbod matchen
-
Interview
Overkoepelend dashboard: in één oogopslag zien waar een leerling staat
-
Interview
Werken aan bewustwording
-
Interview
“Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn”
Tips & Tricks
Projecten
Video's
Documenten
Links
Scholen
-
School
ATO Scholenkring
-
School
ASG Het Palet
-
School
SKO West-Friesland
-
School
Basisschool de Verwondering
-
School
Elan Onderwijsgroep
-
School
De van Oldenbarneveltschool
-
School
Dynamiek Scholengroep
-
School
SPO WIJ de Venen
-
School
Ambion Holding
-
School
Albero Scholengroep
-
School
Stichting Rijdende School
-
School
Stichting Sint Bavo