Interview 10 december 2019

“Werken in de cloud vraagt om een andere manier van werken én denken”

verschillende devices

Een computer een spraakopdracht geven om razendsnel actuele verzuimcijfers van een heel schoolbestuur te tonen. Dat lijkt misschien nog een ver-van-ons-bed-show, maar voor Mart van Gessel, beleidsmedewerker kwaliteit en onderwijs bij SPO Venray, is het wel degelijk een stip op de horizon. “Er is tegenwoordig al zoveel mogelijk, we benutten die mogelijkheden alleen nog niet voldoende in het onderwijs. Terwijl ze juist kunnen zorgen voor minder administratieve druk.”  

Innovatievragen Onderwijs en ICT

SPO Venray is één van de besturen die deelneemt aan het project Innovatievragen Onderwijs en ICT van de PO-raad. Met ondersteuning van de PO-Raad werken zij het komende jaar aan hun innovatievraag: "Hoe kunnen we onze data slimmer organiseren en gebruik maken van moderne technologiën zoals AI?"

Online archiefkast 

De innovatievraag van SPO Venray gaat over het slimmer organiseren van data en het gebruiken van moderne technologieën. Complexe materie, maar met de uitleg van Mart wordt het vraagstuk opeens een stuk duidelijker: “Jaren geleden werd veel op papier gedaan, werkten we met mappen en archiefkasten. Nu we online werken in de cloud, moeten we voorkomen dat we die werkwijze handhaven en dus een online archiefkast gaan creëren. Zo ontstond deze innovatievraag.” 

Anders denken én werken 

De innovatievraag van SPO Venray staat niet op zichzelf, legt Mart uit. “Voorheen hadden we een strategisch beleidsplan voor een periode van vier jaar en werkten we daarbij ook vaak ad hoc. Dat past echter niet in een wereld die continu aan het veranderen is. Daarom willen we toe naar een andere manier van werken, zodat we ons onderwijs makkelijker bij kunnen stellen. Dit betekent ook dat we meer verbindingen gaan leggen tussen alle vakken. ICT staat daarbij niet op zichzelf, maar is geïntegreerd. Het lijkt simpel, maar die ontschotting vraagt best veel: een mindset verandering, een gemeenschappelijke taal en gedeelde visie. Dat zijn voorwaarden om tot verandering te komen. Duidelijke communicatie is bij dit project, dat we Dune hebben genoemd, heel belangrijk en tevens de grootste uitdaging.” 

Projectgroep en prototype 

SPO Venray wil een ‘ecosysteem’ ontwikkelen binnen de G Suite omgeving. Door informatie slim te metadateren, te verbinden en gebruik te maken van nieuwe technologieën, kunnen automatisch dossiers gevormd worden rondom thema’s. Mart: “Zo kunnen we bijvoorbeeld veel sneller informatie vinden en wordt administratieve last rondom registeren verminderd. Dat is vooral belangrijk voor leerkrachten. Dune moet ervoor zorgen dat zij meer tijd over houden voor waar het echt om gaat: het onderwijs.”  

Maar zover is het nog niet. Sterker nog: “Voordat we iets de organisatie ‘ingooien’, gaan we eerst aan de slag op het bestuurskantoor. We starten met een projectgroep van koplopers en ontwikkelen een prototype, zoals Janne Vereijken ook vertelde. Daarbij zijn mensen van het bestuurskantoor betrokken, maar ook een directeur en leerkracht met een visionaire blik. En we nodigen mensen uit voor een sessie met Google Nederland en Kennisnet. Google Nederland hebben we ook nodig om ons te helpen bij de keuzes voor apps en het leggen van de juiste verbindingen.”  

Blik vooruit 

De innovatievraag loopt een jaar, en Mart realiseert zich terdege dat een project van deze omvang nooit in de hele organisatie gerealiseerd kan zijn. “Ik hoop wel dat we tegen de zomer een prototype hebben ontwikkeld dat we gebruiken binnen het bestuurskantoor en waarmee we de eerste ervaringen hebben opgedaan. Dat de projectgroep dan goed draait, dat mensen elkaar aanvullen en dat we leren van verschillen. Verder vind ik het interessant om te leren van en inspiratie op te doen uit de andere innovatievragen. Maar waar ik toch al over droom? Dat leerkrachten door Dune meer contacttijd over houden voor kinderen, ouders en collega's. Meer verbinding in alle opzichten dus.”