Blog

Vrijuit spreken - dag 4 SXSWedu

Museum-curriculum, drones, ethiek en VR, data en interoperabiliteit, genius hour en passend onderwijs.

Musea

Maar eerst nog wat sessies. Koos was bij een korte sessie rond samenwerkingen tussen school en museum. Een zeer gedreven Sage Morgan betoogt dat het museum een waardevolle uitbreiding is van de leeromgeving. “Museums are the Mecca for out of the box education”. Er zijn meer musea dan alle Starbucks en McDonalds bij elkaar. Dat betekent dat er een enorm potentieel is voor het leren. Leerlingen die deelnemen aan bezoeken aan een museum, laten verbeterde critical thinking skills zien. Aanbevelingen: start zo vroeg mogelijk met bezoeken aan een museum. Haal museum-medewerkers de school in. Voor museum-curriculum: https://learninglab.si.edu. Organiseer ook tentoonstellingen in de eigen school. Verdere tips: school in the park.

Drones

Koen, René, Martin en Ria zijn bij een sessie over drones in het onderwijs. ‘A drone is a platform - a flying computer- that gathers data’. De hele presentatie is hier te vinden. Koen schrijft: Op de eerste sessie van vandaag heb ik mij erg verheugd: The Breaktrough of Drone Education.

Na een veel te lange inleiding, kwam de kern van het verhaal uiteindelijk wel goed over. Gratis te gebruiken software om drones te "programmeren" en gratis lessen om de stappen met de drone te zetten. Allemaal omdat de ontwikkelaars geen winst hoeven te maken, omdat het met gemeenschapsgeld is opgezet! Een nobel streven en de opzet van de lessen is duidelijk en voor de kinderen erg uitdagend.

Miniatuurvoorbeeld

Bij de demonstratie van een van de nieuwste modellen drones werd een vrijwilliger gezocht en ik meldde mij daarvoor direct aan. Na een korte vlucht die ik kon programmeren via de iPad, liet ik de drone landen op een hand van een andere deelnemer.

De sessie was bijna afgelopen, maar er werd nog vermeld dat je door je in te schrijven voor www.droneblocks.io kans maakte om een Tello Drone te winnen. Om 12 uur ontving ik een e-mail waarin stond dat ik een van de drie drones gewonnen had! Wat een geluk!

Ook is Koen bij een sessie over ethiek: in de tweede sessie van de dag ging het over de ethics van VR in het onderwijs. Vlak na het begin werd de sessieleider aangesproken door een deelnemer op het gebruik van een 360 graden camera, zonder dit te bespreken met de deelnemers. De camera werd uiteindelijk uitgezet! In het gesprek dat volgde, kwam een mooie uitspraak naar voren: It's easier to make a deal with the devil. Let dus altijd goed op wat je doet, voor welke redenen en welke risico's je loopt.

Miniatuurvoorbeeld

Een onbetwist hoogtepunt van de dag voor Robin was de sessie waarin de Japanse strategie voor de inzet van ICT in het onderwijs uit de doeken werd gedaan. De presentatie was zoals ik het land zelf in mijn Japanse reis heb leren kennen; keurig, enigszins voorspelbaar en toch boordevol verrassingen.

Om met de eerste twee te beginnen, de presenterende plaatsvervangend directeur was onkreukbaar gekleed (de eerste in vier dagen conferentie) en zijn voordracht tot in de puntjes verzorgd. De timing enorm stipt. 

De vele verrassingen zaten in de inhoud. Zo staan de Japanse ontwikkelingen op ICT-gebied in het onderwijs nog in de kinderschoenen, heeft slechts 26% van de scholen toegang tot functionerend draadloos internet in het gebouw en is onderwijstechnologie pas voor het eerst in de laatste paar jaar in beleidsstukken verschenen. De strategie zelf is archetypisch top-down en sterk economisch gedreven, met oog voor ontwikkeling van de technologische sector en internationale positie van Japan hierin. Tegen deze achtergrond is het wellicht minder verrassend dat het ministerie van Economische Zaken de trekker is en het ministerie van Onderwijs toehoorder; opvallend is het wel.

De laatste verrassing is dat waar het over onderwijs gaat, het dezelfde thema’s zijn en dezelfde zoektocht naar de heilige graal. Adaptief onderwijs op maat, toegesneden op de behoeften en potentie van ieder kind. Dat is voor mij de rode draad van de conferentie. Van Amerika tot Finland, van Japan tot de UK. We zoeken met zijn allen naar hetzelfde en lopen tegen dezelfde vraagstukken en worstelingen aan. Dat stelt mij weer wat gerust dat we de heilige graal nog niet gevonden hebben en hem waarschijnlijk ook niet gaan vinden. Zolang we gezamenlijk dezelfde richting opzoeken met hetzelfde doel voor ogen, heb ik goede hoop dat we geleidelijk komen waar we willen zijn.

Een aantal anderen ging naar de sessie over data en interoperabiliteit. Er werd de oproep gedaan dat leraren ‘data-geletterd’ moeten worden. Het is belangrijk dat de verschillende systemen in het onderwijs (lvs, las) dezelfde taal gaan spreken zodat de gegevens uitwisselbaar zijn en hetzelfde betekenen (interoperabiliteit). Dit scheelt de leraar veel tijd en dus ook geld. Het bewustzijn over dit belang is laag bij leraren, de technische termen roepen vaak ‘onbekend maakt onbemind’ op. Samenwerking is erg belangrijk, bijvoorbeeld via gedeelde openbare standaarden. En samenwerking om de druk te vergroten zodat private partijen de standaarden toepassen. Zie Ed-Fi data-standaard en het convenant voor interoperabiliteit.

Peter ging een kijke nemen bij Unity (makers van Pokémon Go). Zij hebben een gratis platform vol met education games en andere toepassingen.

Miniatuurvoorbeeld

Pease Elementary

Vanmiddag gingen we met de hele groep naar een basisschool in Austin; de oudste in heel Texas. Koen schrijft: Het schoolbezoek was in één woord fantastisch. Vriendelijke, gastvrije collega's die ons een inkijkje gaven in hun praktijk met het werken met ICT binnen hun situatie. Mooie voorbeelden gezien van kleuters die hun eigen portfolio vullen in Seesaw , groep 5 en 6 die aan hun extra opdrachten werken in het ICT-lab. Daarna een mooi gesprek met de leerkrachten over de verschillen tussen het onderwijs in Nederland en Amerika. Uiteindelijk blijkt dat er veel zaken in Nederland echt heel goed geregeld zijn! Laten we vooral aandacht geven aan het "pakken" van de vrijheid om eigen curriculum onderdelen te gebruiken om het onderwijs boeiend te maken voor de kinderen.

Wat we de hele week al tegen elkaar zeggen is dat het opvallend is dat Amerikanen zo gemakkelijk en vrijuit spreken, zowel met onbekenden één-op-één, als voor een zaal vol mensen. Na het schoolbezoek aan de Pease Elementary School snapt Anouk waarom dat zo is. De kinderen worden van jongs af aan al uitgedaagd om voor hun groep of de hele school te spreken. Elke vrijdag is er assembly en worden er ‘Smart tickets’ uitgedeeld aan kinderen die het goed hebben gedaan deze weken. Deze kinderen mogen dan high fivend door de sporthal rennen, ze worden echt in het zonnetje gezet. Deze oefening op jonge leeftijd zorgt ervoor dat het spreken de kinderen op latere leeftijd goed en soepel af zou gaan. Wat zou het voor veel mensen in Nederland heerlijk zijn als zij op jonge leeftijd meer en beter hadden geleerd om te spreken in het openbaar.

Miniatuurvoorbeeld

Bijzonder moment

Dit was voor mij het meest bijzondere moment tijdens het schoolbezoek. Tijdens hun ‘genius-uur’, waarin kinderen mogen werken aan een presentatie rondom een zelf gekozen onderwerp vertelt Aerea over haar onderwerp: ‘intestines’. De reden van dit onderwerp? Haar vader heeft darmkanker en heeft net zijn vierde chemokuur gehad. Zij wil meer weten over het onderwerp en verdiept zich erin. Ook gaat ze het presenteren aan de andere leerlingen.

Miniatuurvoorbeeld

Wat viel je op?

Mandy: Vanmiddag op Pease Elementary mooie integratie gezien van speciaal en regulier onderwijs, goed voorbeeld van Passend Onderwijs! :) Kleine klassen en veel begeleiding en aandacht voor (zeker ook vaardigheden van) leerlingen.

Toine: Zal niet snel de gezichten van de leerkrachten vergeten op de vraag van Margreet over in deeltijd werken. Ongeloof!! En dat ze blijkbaar 5 dagen moeten werken om een ziektekostenverzekering te krijgen.

René: Opvallend dat veel vraagstukken overeen komen. Tegelijk altijd onder de indruk van betrokkenheid en passie leerkrachten. Veel pedagogisch tact. Tegelijk mogen we ook trots zijn op ons eigen onderwijs. En natuurlijk gaat het onderwijs bij Trinamiek het hogerop zoeken nu Koen een drone heeft gewonnen.

Martin: Eens, verder: de enorme druk van testen, eigen invulling pedagogisch en didactisch handelen. Niet echt een doorgaande lijn, geen gezamenlijke onderwijsvisie. Indrukwekkend hoeveel passie kinderen zich op poëzie storten, beretrots. Maar gelukkig zie je dat ook terug in Nederlandse scholen!

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.