Artikel 2 januari 2018

VR en AR geven extra dimensie aan lesstof

Een dinosaurus uit het ei zien kruipen. Sterrenbeelden herkennen. De graftombe van Toetanchamon bekijken. Met VR en AR stapt een leerling in een andere wereld. Gewoon in het klaslokaal. Maakt dat de les naast leuker ook leerzamer?

Onderzoek naar het brein laat zien dat het jonge brein zich het beste ontwikkelt als het een gedifferentieerd aanbod krijgt. Daarbij spreken we van 'breed leren' met veel verschillende prikkels en 'diep leren' met intensieve leerervaringen. Met VR en AR laat je kinderen dingen zien en horen - en in de toekomst ook voelen en ruiken. Daardoor lijkt de lesstof beter te beklijven.

We zeggen ‘lijkt te beklijven’, want er is nog te weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan om stevige conclusies te trekken over de effectiviteit van VR of AR op basisscholen. Dat blijkt uit een studie van de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Toch zijn de onderzoekers enthousiast over de mogelijkheden van VR en AR voor het onderwijs. Zij schatten in dat dat beide technologieën veel kansen bieden om leerlingen dingen bij te brengen. De grootste uitdaging op dit moment? Het maken van lesmateriaal en onderwijsprogramma's die educatief verantwoord zijn. En het inbedden hiervan in bestaande lesprogramma’s. De wiki 'Virtual reality en augmented reality in het onderwijs' helpt scholen daarbij op weg.