Artikel 20 maart 2020

Vergeetachtig of moeite met slaap? Leerling kiest zelf ondersteuning via digitale tools

Adobe_kinderen op telefoon

Vanaf oktober 2019 onderzoeken Hans Smeele en Bianca Cristofoli van Heliomare welke ICT-tools je in kan zetten bij (dreigende) thuiszitters in het PO en VO. Op dit moment verzamelen zij steeds meer ICT-hulpmiddelen voor leerlingen in een overzicht. Dat doen ze op basis van de wensen en behoeften van de leerlingen.  Uiteindelijk moet het overzicht in een tool gepresenteerd worden, zodat leerlingen zo eenvoudig mogelijk het hulpmiddel dat bij ze past kunnen uitzoeken. 

Innovatievragen Onderwijs en ICT

Heliomare is één van de besturen die deelneemt aan het project Innovatievragen Onderwijs en ICT van de PO-raad. Met ondersteuning van de PO-Raad werken zij het komende jaar aan hun innovatievraag: “Hoe kunnen ICT-hulpmiddelen succesvol ingezet worden bij (dreigende) thuiszitters in het (speciaal) onderwijs?”

Hans Smeele en Bianca Christofoli zijn vorig jaar begonnen met een onderzoek naar een tool die hen kan helpen de keuze te maken voor ICT-hulpmiddelen die passen bij de ondersteuningsbehoeften van zowel leerlingen als onderwijsprofessionals. Inmiddels hebben zij een overzicht gemaakt waaruit leerlingen zelf de tool kunnen kiezen die bij hen past. De problemen waar (dreigende) thuiszitters tegenaan lopen zijn namelijk erg gevarieerd. 

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Leerling X start op maandag met gym. Hij vergeet vaak zijn gymtas en nog voordat hij op school komt draait hij om en gaat weer naar huis. Hij is bang voor de reacties van leraren en andere leerlingen. Een app kan helpen zijn gymtas op tijd klaar te zetten. Zo kan hij op zondagavond bijvoorbeeld een wekker af laten gaan. Daarnaast kan hij een afvinklijst met gymspullen instellen en de locatie waar hij de gymtas moet achterlaten. Op die manier is de eerste hobbel om naar school te gaan al genomen.

Leerling Y heeft problemen met zijn slaapritme. Hij vraagt van zichzelf om iedere dag het volledige lesrooster te volgen, maar inmiddels is hij zo uitgeput dat hij het niet meer op kan brengen om naar school te gaan. Met een smartwatch kan hij zien hoe de kwaliteit van zijn slaap is geweest. Aan de hand van deze gegevens wordt besloten hoeveel uur hij die dag deelneemt aan onderwijs. Zo kan zijn belastbaarheid weer vergroot worden in combinatie met hulp om zijn slaapritme te verbeteren.

Verschillende apps voor verschillende wensen

Op Heliomare maken - mede door de inspanningen van Hans en Bianca - leerlingen inmiddels gebruik van een veelheid aan digitale hulmiddelen. Zo gebruiken ze Brain focus voor hulp bij concentratieproblemen, To Do voor het plannen van taken, Autiplan voor meer structuur in de dag en helpt Daylio leerlingen om te monitoren hoe zij zich voelen gedurende de lesdag. De volgende stap voor Heliomare is een tool ontwikkelen om alle hulpmiddelen uit het overzicht in te bundelen en het keuzeproces voor leerlingen te vergemakkelijken. 

Wil je meer weten over het onderzoek van Heliomare en de resultaten ervan? Of heb je zelf ideeën om hen te helpen met hun Innovatievraag? Kijk op de speciale Linkedin-pagina van Heliomare 'Thuiszitters beter onderwijs bieden met hulp van ICT' en denk mee!