Overzicht

Veel gebruikte software en hardware voor programmeren

Dossier

Wil je op school kinderen laten kennismaken met programmeren? Hier vind je een handig overzicht van software en hardware. Andere scholen maken hiervan veel gebruik.

Software 

Baltie is een educatief programmeerhulpmiddel dat vooral in educatieve omgevingen wordt gebruikt om kinderen te leren programmeren. Dit hulpmiddel maakt gebruik van een personage, de tovenaar Baltie, die de gebruiker bijstaat en uitdaagt. 

Blender is een open source en gratis 3D-pakket dat veel op scholen in de Verenigde Staten wordt gebruikt. 

Kodu is een hulpmiddel om games mee te maken, gebaseerd op een eigen taal die met behulp van icoontjes wordt bediend. Het pakket richt zich op leerlingen en levert een introductie in de logische en probleemoplossende activiteiten die bij software-ontwikkeling komen kijken. 

Lego Mindstorm NXT is een basic-programmeertaal die gebruikt kan worden door leerlingen die dingen willen ontwerpen. Het programma bevat een 3D-editor waarmee je virtuele omgevingen kunt ontwerpen. 

Logo is een van de oudste educatieve programmeertalen. Deze taal  werd ontwikkeld door de MIT-onderzoeker en onderwijskundige Seymour Papert. Er zijn inmiddels tal van varianten van dit programma, waaronder XLogo (Java), Logo Codo (web) en Visual Logo. 

Python is een (geïnterpreteerde) programmeertaal die gebruik maakt van ‘inspringen’ om de structuur van het programma aan te geven, vergelijkbaar met het noteren van algoritmes in pseudocode. Python kan op een basisniveau gebruikt worden, maar ook op een geavanceerde manier door gevorderde gebruikers. De taal is heel geschikt voor scholen, open source, en gratis. De downloadable pakketten kunnen zo samengesteld worden dat je ze op vele manieren in het curriculum kunt inzetten, bijvoorbeeld de 3Dgraphics-module bij natuurkunde en wiskunde. 

Scratch is een programmeertaal die speciaal werd ontwikkeld voor kinderen, door het invloedrijke Massachusetts Institute of technology (MIT). In Groot-Brittannië en Nederland veel gebruikt op scholen en in code- of computerclubs. Je maakt programma’s door blokken in elkaar te klikken zoals met Lego. Binnen een paar minuten is het eerste resultaat zichtbaar. 
 

Hardware

Arduino: een mini-PC van een paar tientjes, op een klein printplaatje (zonder behuizing), vergelijkbaar met de Raspberry Pi (zie hieronder ). De Arduino is vooral geschikt voor het uitlezen van sensoren en het aansturen van apparatuur. Heel geschikt voor scholen. 

Bee-Bots, Roamers, Pro-Bots en Big Traks: educatief programmeerbaar speelgoed (robots) dat vooral door jonge kinderen gebruikt kan worden om spelenderwijs de grondbeginselen van informatica te leren kennen. 

Einstein Tablet+: een leermiddel in de vorm van een Android-tablet, speciaal voor vakken als natuurkunde en biologie. De tablet beschikt over sensoren die luchtvochtigheid en uv-straling meten. Docenten kunnen via de Einstein Activity Maker hun eigen experimenten maken, delen en downloaden. 

Picaxe: microbot en software waarmee kinderen hun eigen robot kunnen leren programmeren. 

Raspberry Pi: een mini-PC van een paar tientjes, op een klein printplaatje (zonder behuizing), vergelijkbaar met de Arduino. De Raspberry Pi is geschikt voor video- en algemene computertoepassingen. Heel geschikt voor scholen. 

 

Bron: Kennisnet brochure Computing-onderwijs in de praktijk Wat kunnen we leren van de Britten?