Aan de slag 2 januari 2018

Stappenplan: lesgeven met VR en AR

Wil je aan de slag met VR en AR in jouw klas? Wij geven je tips en ideeën om een uitdagende les samen te stellen. Volg daarvoor de stappen uit het stappenplan.

Leerdoelen

Wat wil je de kinderen leren? Met VR en AR kun je alle kanten op. De technologieën zijn ook erg geschikt om met de leerlingen te werken aan 21e eeuwse vaardigheden (21st century skills). 

Stel de leerdoelen vast >

Storytelling

Als je je boodschap overbrengt aan de hand van een goed verhaal, dan blijft deze veel beter hangen. Met VR en AR geef je een verhaal een boost, waardoor leerlingen de boodschap nóg makkelijker onthouden. Maar je verhaal - de basis van de ervaring - moet wel goed zijn.

Gebruik de kracht van storytelling >

Breinleren

Leren betekent dat er in het brein verbindingen worden gemaakt tussen hersencellen. Hoe sterker en uitgebreider deze verbindingen zijn, des te beter onthoudt een leerling het geleerde. Indringende ervaringen versterken dit proces. Het meeslepende karakter van VR en AR zorgt voor sterke hersenverbindingen mits je de elementen goed benut.

Haal het maximale uit breinleren >

Gamification

Door spelelementen uit games te integreren, maak je het lesgeven met VR en AR niet alleen leuker maar ook krachtiger.

Zet gamification in >

Voor leraren is een checklist lesgeven met VR en AR (Excel) beschikbaar. Deze kunnen zij gebruiken om alle bovenstaande elementen overzichtelijk bij elkaar te brengen.