Interview

Oude gewoontes doorbreken

Onderwerpen
Dossier

Ingesleten gewoontes op een school kunnen onnodige werkdruk opleveren, zonder dat het team zich hiervan bewust is. Soms is dan de frisse blik van een buitenstaander nodig om dat patroon te doorbreken. Basisschool ’t Blokhuus kon door deze inzichten een aantal ICT-processen op school vereenvoudigen en zo de werkdruk verlagen.

Mensen gaan vaak op de oude voet door, weet Jos Berens, directeur van ‘t Blokhuus. “We doen dingen zoals we dat gewend zijn, zonder daar nog echt over na te denken. De onderzoekers van Kennisnet maakten ons duidelijk hoezeer we aan onze eigen gewoontes gewend waren geraakt. En hoe belangrijk het is om even stil te staan en je af te vragen waarom je dingen doet zoals je ze doet. Dat bleek bijvoorbeeld bij het proces met de leesdossiers. We deden dubbel werk en lieten de systemen niet voor ons werken. Deze werkwijze hebben we nu simpeler gemaakt, waardoor de werkdruk vermindert.”

Miniatuurvoorbeeld
Jos Berens, directeur 't Blokhuus

Aandacht in elke vergadering

Het onderzoek leverde meer inzichten op. “Vaak willen we te snel naar de oplossing toe”, vertelt Berens. “Maar soms moet je gewoon eerst meer kennis opdoen. We hebben nu een ICT-werkgroep en we ruimen er elke vergadering tijd voor in. Toch is het voor ons als zelfstandige school niet altijd gemakkelijk om dit soort complexe vraagstukken op te pakken. We hebben bijvoorbeeld niet de middelen voor een zelfstandige ICT’’er.”

“Dat is deels te ondervangen; we hebben ons bijvoorbeeld aangesloten bij SIVON, het inkoopcollectief voor het po. Ook de handreikingen van de PO-Raad zijn erg nuttig. Omdat ict-ontwikkelingen zo snel gaan, moet er eigenlijk centrale kennisdeling en centrale regie voor het po komen.”

Meer leervermogen

Berens vond het een luxe om mee te doen aan het onderzoek: “We hebben deskundig advies gekregen van experts die met frisse blik naar onze schoolprocessen keken. Ik denk dat onze ervaringen voor veel scholen herkenbaar zijn en dat ze ook baat hebben bij onze oplossingen. Daarom is het belangrijk om dit soort informatie te delen. Zodat er meer leervermogen ontstaat.”