Blog

‘Let young people have more freedom.’ - dag 3 SXSWedu

Danah Boyd, mediawijsheid, empathie, leeromgeving, engaged learning, VR, gepersonaliseerd leren, 6 new school rules, transformatie van scholen, learning science.

De keynote van Danah Boyd gaat over veel meer dan mediawijsheid. Robin was er bij en was erg onder de indruk. Een buitengewoon scherp, kritisch, doorleefd en betrokken betoog over mediageletterdheid in turbulente tijden. In de strijd tegen nepnieuws wordt tieners van nu veelal geleerd om kritisch te zijn op berichtgeving, feiten te checken en belangen en geldstromen te achterhalen die achter deze berichten zitten. De aanname die daaronder ligt, is dat deze rationeel-kritische benadering ertoe leidt dat de waarheid boven komt drijven en dat problemen en (belangen)tegenstellingen dan oplossen.

Danah betoogt gloedrijk dat mensen verschillende opvattingen hebben over wat kennis is en hoe ze tot kennis kunnen komen (in een grove tweedeling; rationeel versus emotioneel). Deze opvattingen zijn moeilijk te verenigen. Wat mensen wel bindt, is dat ze zich niet laten vertellen dat ze dom of naïef zijn. Een keuze voor de ratio boven de emotie gaat het conflict niet oplossen, maar kan deze wel vergroten.

Mediawijsheid gaat vooral over het onderzoeken van je eigen denkproces, de wijze waarop je tot een opinie komt en niet alleen over betrouwbaarheid van en vertrouwen in media en factchecking. -Frank-

gaslighting

Zeker omdat steeds meer tieners op grotere afstand van de traditionele media staan. Ze kennen geen mensen die in de media werken (o.a. omdat lokale journalistiek is uitgehold) en herkennen zich niet in de – liberale en rationele - berichtgeving. Het aanmoedigen van kritische reflectie op de media geeft deze tieners effectief de boodschap mee dat de media liegen. Deze boodschap wordt versterkt door de digitale ondermijners van vandaag, die trollen voor de lol, of twijfel zaaien om aan de stoelpoten van de zittende macht te zagen. Deze ondermijners hebben met sociale netwerken en online platforms krachtige wapens in handen gekregen om de heersende macht en media onder vuur te nemen. Voor tieners die tot hun boodschappen aangetrokken worden, ontstaat er een voedingsbodem en bredere ingang voor complottheorieën, radicale en destructieve ideeën, die soms in een gruwelijke werkelijkheid eindigen (https://en.wikipedia.org/wiki/Charleston_church_shooting).

Na deze duistere en tegelijkertijd rake analyse, was het de vraag of er nog licht is aan het einde van deze tunnel. Het appèl van Danah was mooi en hoopvol. Het gaat erom dat we vanuit een gewortelde empathie de dialoog aangaan. Niet het aanmoedigen van kritiek op de ander vanuit eigen overtuigingen waarvan je veronderstelt dat de ander die gaat delen als hij het eindelijk snapt. Maar juist tieners leren om hun eigen constructies van feiten onder de loep te nemen. Respecteer het perspectief van de ander, zonder dat van jezelf te verlaten, blijf in contact. Doe dit op de plekken waar tieners zijn, zoek het in de dominante netwerken waar zij zich bevinden. En geef tieners wat meer vrijheid in de offline wereld om te ontdekken wie ze zijn, zodat ze niet stuurloos in de donkere uithoeken van de digitale wereld belanden.

Miniatuurvoorbeeld

Veel groepsleden waren vandaag aanwezig bij een sessie over IBM Watson Education. De supercomputer, bekend van Jeopardy, waar inmiddels onderwijskundige toepassingen voor ontwikkeld zijn. Zoals een samenwerking met Sesamstraat.

Naast een leerlingplatform, is er een leerkrachtplatform met data vanuit de leerlingomgeving. Ria schrijft: Een mooie demo van het programma dat interactief en met empathie een scholier kan begeleiden bij het zich eigen maken van de leerstof. Op AI gestoelde chats, Q en A’s van tutor Watson geeft de leerling het gevoel van een persoonlijke uitleg, terwijl deze volledig op data gebaseerd gegenereerd wordt. Een knap stukje werk, waarbij termen als ideale klassenassistent tot oplossing lerarentekort zich opdringen. Watson kan een een goede huiswerkbegeleider of onderwijsassistent zijn. Maar ook kritische vragen: privacy? Echt contact? Al met al een indrukwekkende innovatie.

Be confident, be assertive, do it humbly

Mandy en Rian waren bij 'Slam poetry + stand up comedy = engaged learning'.  Vrij vertaald “ Luister meer dan dat je spreekt. Je hebt twee oren en een mond” .

Mensen en zeker ook leiders zouden EMOJI moeten zijn.

E = Expectations

Sta open voor onverwachte dingen en heb geen onrealistische verwachtingen

M = Meaning

Heb contact, doe wat je goed kunt en verwonder. Sta open voor een mening van een ander en zoek op deze manier naar de bedoeling van je leven.

O = Observe

Zie wat er gebeurt en stel directe vragen aan jezelf en anderen ‘Learn how to read the warning signs’.

J = Join

Geluksgevoel is gebaseerd op kwaliteit van relaties in je leven (juist vooral offline!).

I = Invest

Don’t Text, TOUCH. Investeer in jezelf en in anderen.

Gisteravond hebben wij EMOJI bij toeval letterlijk ervaren. We zijn binnengelopen bij een nagelstudio die een nagelschool bleek te zijn. Door onze komst, mochten de studenten de instructie daadwerkelijk op ons uitproberen. Een mooie open leeromgeving waarbij docent betrokken was, ruimte gaf om te leren en directe feedback aan haar studenten kon geven.

‘Knowledge, the key to success’  and ‘Skills are mastered only through practice’. Toeval bestaat niet ?

 

Miniatuurvoorbeeld

Koen schrijft: In de workshop ‘Guide to VR Worldbuilding’ werd ik meegenomen in een wereld van het vertellen van verhalen aan de hand van een aantal keuzethema's. Met deze thema’s en uit een aantal voorbeelden gekozen onderwerpen, gingen we in groepen aan de slag met het schrijven van een korte scène.

Wij kregen de opdracht om met een Robot Alpha die leefde in de zee, een scène uit te werken rondom het thema Plastic Soep.

Door gebruik te maken van open source VR-code, waren we vlot in staat een eigen verhaal in beeld te brengen en het verhaal te laten vertellen. Door gebruik te maken van een open opdracht, krijgen kinderen de gelegenheid hun eigen fantasie aan te spreken. Binnen no-time stond er een leuk verhaal dat ook via de telefoon/VR-bril bekeken kan worden.

flexibel

Koos is bij een meetup rond 'personalized learning'. Bij een  gesprek gezeten rond assessment, althans zo begon het. Al heel snel ging het niet meer over hoe we dit kunnen doen, maar wat we moeten beoordelen. Ging vooral over vakleerkrachten, die de kennis over de inhoud van hun vak beoordelen. Nieuwe ontwikkelingen als 'competence based learning ' worden binnen de kortste keren door de praktijk ingehaald. Een school was al 2 keer in 4 jaar veranderd omdat de ontwikkelingen sneller gingen. De suggestie is om leraren veel meer de vaardigheid te geven om boven op de vakinhoud, feedback te laten geven op doorzettingsvermogen, samenwerking en andere 21st century skills. Probleem is echter dat leraren dat niet zo goed kunnen. Dus professional development is van groot belang. Leer docenten om hun vakinhoud veel meer flexibel toe te passen in allerlei verschillende situaties. Ook kwam hier weer de coach ter sprake, de docent die dit wel allemaal in de vingers heeft. Geef hem/haar tijd om collega’s te coachen. Ivan vult aan: Heb je de foto van die oudere dame?

Miniatuurvoorbeeld

Ze zei iets prachtigs: ‘Jullie hebben het allemaal over wat de leerkrachten nodig hebben en moeten doen, maar hoe zit het met het kind? Daar moet het over gaan en wat hij  of zij nodig heeft. Daar moet een leerkracht mee bezig zijn.’

schoolregels

Wim-Jan: Ik was bij een presentatie van het boek ‘6 new school rules’ en heb na afloop een tijdje staan praten met een van de auteurs. Er is in het onderwijs een verandering gaande van top-down, rationeel en strategisch plannen naar gedeeld leiderschap, collectieve besluitvorming en koers zoeken. In de VS is dat nog vooral pionieren. Men hecht er sterk aan meerjarige, voorspelbare schoolontwikkeling. Ik denk dat er in Nederland inmiddels veel minder waarde wordt gehecht aan KPI’s, indicatoren en vierjarenplannen.

Miniatuurvoorbeeld

Er is meer ruimte voor experimenteren en proberen. Een mooi voorbeeld rondom stroperige besluitvorming en het streven naar consensus: vraag niet ‘wat vinden jullie van dit voorstel?’ maar: ‘is het veilig om dit eens te proberen?’. Ik ga het boek lezen. Het is belangrijk dat nieuwe vormen van organiseren en besluitvorming een eigen ‘taal’ krijgen. Mogelijk kunnen deze 6 ‘schoolregels’ die taal leveren.

sleutels

The keys to transformation

Vijf succesfactoren om een zwak presterende school weer op de goede weg te krijgen.

  1. Groei doet er het meest toe (niet alleen resultaten).
  2. Focus: kies voor interventies en verrijking voor leerlingen. Laat leraren groeien. Vertel je verhaal aan de hand van data/feiten. Definieer verwachtingen en toets ze consistent bij leraren.
  3. Wees eerlijk, wees stoutmoedig, wees blij en check: ‘zou ik mijn kind naar deze school brengen?’ Zo niet: verander het.
  4. Schrijf je eigen verhaal en deel dit (voor anderen het doen). Definieer leidende indicatoren van groei.  Deel dit met alle betrokkenen.
  5. Herinner je eigen waarom. En vaak.
Miniatuurvoorbeeld

Anko ging naar ‘Let’s debunk some edu-lies you’ve been told’.

Volg @chalkbeat op Twitter en meld je aan voor hun nieuwsbrief: https://chalkbeat.org/sxswedu/

cliffhanger

Learning Science: becoming a better learner

In deze interessante kennissessie vertelden twee onderzoekers, Lalitha Agnihotri en Melina Uncapher, over hun onderzoek naar leren. Interessant waren de drie fasen van leren:

  1. Encoding; dit zijn activiteiten om te zorgen dat er herinneringen kunnen ontstaan, dus dat de kennis kan worden onthouden. Belangrijke elementen hierbij zijn aandacht, betekenisvol en sociale relevantie (het laatste gaat erom of het aansluit bij de belevingswereld van de leerling en of de kennis ‘nuttig’ is in het dagelijks leven).
  2. Storage: wat er is geleerd is een residu van de ervaringen. Alle deze residuen worden opgeslagen in de hersenen. De hypocampus zorgt voor de verbinding tussen de hersenen en zorgt ervoor dat de kennis is op te roepen.
  3. Retrieval: hierbij wordt het geleerd weer opgehaald uit de hersenen. Het ophalen van herinneringen (het geleerde) uit het lange termijn geheugen is goed te trainen. Hoe? Dat vertelt het verhaal niet…

Verder gaven de sprekers ons mee: als het leren makkelijk is, dan is het snel vergeten. Het moet aantrekkelijk zijn om te willen leren omdat de leerling net op z’n tenen moet staan om erbij te kunnen. Als het leren moeilijker is, dan ontstaan er ook duurzame, langetermijnherinneringen.

De onderzoekers eindigden met een cliffhanger: ‘Hersenonderzoek naar leren is zo belangrijk, we weten nog maar ongeveer 10% van hoe de hersenen werken, er is nog zoveel te ontdekken’. Anouk is er in elk geval erg nieuwsgierig naar!

Miniatuurvoorbeeld

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.