Artikel

ICT ondersteunt het gepersonaliseerd leren

Vliegende kinderen

De Prinses Ireneschool is vrij ver in de toepassing van ICT in haar onderwijs. Sinds het schooljaar 2017/2018 heeft ieder kind vanaf groep vier bijvoorbeeld een Chromebook en in de kleuterklassen wordt gewerkt met iPads. Gepersonaliseerd leren is een van de doelstellingen van de school. Directeur Netty Breedveld vertelt eind 2017: “We streven ernaar dat kinderen vanaf groep 5 hun leren zelf mee vorm kunnen geven.”

De Ireneschool maakt gebruik van diverse programma’s (o.a. Google Classroom), apps, apparaten (ook een digitale printer en Bee-Bots) en digitale methoden. Van rekenen tot Blits (studievaardigheden) en Junior Einstein (gedifferentieerd werken via een kennis/weektaak). Ook bij het leren van een vreemde taal blijkt een computer handig: dan kun je horen hoe iets klinkt in het Spaans. Er is zelfs een app voor ouders. 
 
Naast een ICT-coördinator, Ruud Boland (voor een dag per week), heeft de school twee tabletcoaches (Trudie en Willem). De verbindingen zijn op orde, al is er geen glasvezel. 

ICT-plan 2016 - 2020 

Op de agenda voor 2017/2018 stonden de volgende activiteiten: 

  • Evalueren maximale inzet oefenprogramma’s (oa. rekenmethode en oefenwerk) 
  • Opzetten project coderen/programmeren/social media 
  • Oriënteren op laatste ICT-ontwikkelingen 
  • Evalueren ateliers 
  • Evalueren Sharepoint 
  • Scholen personeel.