Blog

Human centered tech - dag 8 SXSW

Bionische ledematen, drones, aliens, robots, AI, design en storytelling.

Miniatuurvoorbeeld
We houden het toch maar bij cappuccino...

Van science fiction naar science facts

Robin begint de dag bij Extreme Bionics: The Future of Human Ability

Een indrukwekkende start van de dag over bionische ontwikkelingen. Met Aimee Mullins - bionisch atlete/actrice/model, Hugh Herr - hoofd van de onderzoeksgroep bij MIT die bionische ledematen ontwikkelt en Hans Georg Näder - CEO van Otto Bock dat protheses produceert.

De ontwikkeling is een boeiende, zowel technologisch als sociaal cultureel. De constante factor is het verhogen van de kwaliteit van leven voor mensen die niet meer over een volledig (functionerend) lichaam beschikken. Waar het begon met eenvoudige krukken, naar de eerste protheses van hout en leer die de meest basale functies van ledematen konden vervangen, zijn er inmiddels hoogwaardige bionische alternatieven. Op MIT is het gelukt de neurologische cirkel rond te maken, bionische ledematen worden door de hersenen als eigen geaccepteerd. Slechts drie uur na een operatie reageert de geopereerde instinctief op zijn bionisch alternatieve voet alsof die van hemzelf was (de kauwgom waar hij in trapte moest direct van zijn voet af). Dan is technologie geen middel meer wat je kunt wegleggen, maar een integraal onderdeel van wie je bent.

Waar de eerste hulpmiddelen sociaal cultureel als hulp aan patiënten werd gezien, schuift dat nu op naar het opwaarderen van het menselijk lichaam en het creëren van een verbeterde versie daarvan. Illustratief is het verhaal van Aimee; nadat haar benen op éénjarige leeftijd geamputeerd werden, richtten de artsen zich vooral op haar bijbrengen wat ze allemaal niet meer kon. Zij zag een buitengewoon functionerende Robocop en levensechte wassen beelden in Madame Tussauds en kwam tot de conclusie dat ze met andere mensen moest praten om verder te komen. Zij zette de eerste stappen in het adapteren van protheses om topsport te bedrijven. Zij vestigde meerdere wereldrecords op de paralympische spelen. En waar anderen haar aanvankelijk vanuit medelijden haar protheses en deelname aan de sport gunden, begon zij daar andere atleten op 1.0 benen mee in te halen.

Well, that changed the conversation.

Wanneer de drie naar de toekomst kijken, verwachten ze dat we nog preciezer doorgronden hoe het menselijk gestel functioneert en hoe dat te beïnvloeden is. Dat het rondmaken van de neurologische cirkel de fantasie prikkelt over de mogelijkheden (kunnen we vleugels eigen maken?). Dat de combinatie met AI bijzondere oplossingen biedt, zoals verlamde mensen weer kunnen laten bewegen. Met daarbij de onvermijdelijke ethische vragen; hoe ver kan en mag dat gaan? De komende edities van de paralympische spelen beloven in ieder geval het grensverleggende sportevenement van de 21e eeuw te worden.

Honor the struggle

Sylvia is bij Don't follow your passion: honor the struggle: Lezing van Akash Thakkar

Gedreven doelgerichte mensen denken het vaakst aan stoppen. Dat hoort erbij. Vraag je dus af waar jij voor wilt gaan. Wat vind jij de moeite van afwijzing waard? En houd je bij die ene keuze: focus. Werk doelgericht en hard met kleine stappen naar het grotere doel. Neem voldoende rust en pauze. Laat andere dingen een hobby zijn. Akash deelt de inzichten die wij kennen uit het boek PIEK aan de hand van  persoonlijke ervaringen. Niets nieuws onder de zon voor ons, helaas. 

Let your passion follow you.

Breaking the 4th wall: drone swarms in art

Toevalstreffer. Drones worden steeds meer onze ogen en oren in de wereld en onmisbaar in diverse industrieën. Kunstenaars, ontwerpers, choreografen en ingenieurs zoeken en realiseren toepassingen van drones in de kunst, op het podium in interactie met mensen en publiek. Weer een nieuw beroep: drone costume designer! Fantastische voorbeelden die gerealiseerd zijn bijvoorbeeld voor Cirque du Soleil en Metallica. We horen van de technische uitdagingen en verkennen de mogelijkheden in de nabije toekomst. Prachtig, poëtisch, organisch. 

Humanizing technologie: we vallen allemaal voor Maya (kleine, lieve drone met lichtje).

Miniatuurvoorbeeld

Deelname aan 'a Colosseum wave!' - future art and culture

We worden welkom geheten en mogen een bal van grote hoogte laten vallen, die een golf zal creëren. Maak die golf mee onder de VR paraplu in een wonderlijke onderwaterwereld van zelfgemaakte objecten. Een geweldige ervaring. Erg leuk om te doen. Zonder gêne maken we de fraaiste geluiden om onze vis de mooiste objecten te laten maken. Nieuwsgierig? Doe het zelf!

Mars or Bust: designing the future of humanity. Dit is dichterbij dan je denkt. Een paneldiscussie spreekt over de multiple sensory sensations van het leven op Mars in de toekomst en hoe je de kolonisatie kunt beleven via pretparken. 16 landen en diverse grote industrieën werken harmonieus samen in dit project. Waarom? Omdat dit niet verkennen en mogelijk maken teveel consequenties zou hebben. Waarschijnlijk hebben we kolonisatie van Mars nodig om een alternatief voor de aarde te hebben. Dat gegeven is bedreigend genoeg! Maar: er is niets op Mars. Dat wordt leven onder extreme omstandigheden. Leven daar vraagt naast fysieke aanpassingen ook enorme lichamelijke inspanning. We kunnen er alleen gaan wonen wanneer we accepteren dat we evolueren in iets anders. Misschien creëren we wel een nieuw soort homo sapiens. En kunnen we ons dan nog tot deze 'alien', zo anders dan wij verhouden; er een verbinding mee aangaan? Hoe wordt dat leven daar op Mars? En laten we de Aardse problemen vooral niet meenemen. Kan dat? Wat vraagt dat? De bezoekers van pretparken (marsworld.com) in Shanghai en Las Vegas gaan meehelpen in het beantwoorden van al deze onderzoeksvragen. Pretparken die het leven op Mars laten zien en beleven. We hebben de tickets al bijna geboekt. De muzikale ervaring die we daarna nog opdoen door zelf mee te doen, brengt ons toch weer even aan het twijfelen. Was wel leuk om te doen!

Misschien zijn wij zelf wel de aliens waar we naar op zoek zijn.

Suzanne volgt een sessie over 'upper body robotics'. Een boeiende sessie over ledematen die door robots worden vervangen. Eerder deze week hoorde ik al in een sessie dat de gehandicapten van nu, de supermensen van morgen zijn. Met de technologie die nu al beschikbaar is, zijn zij een perfecte mens-robot die meer kan dan een mens. Dat kan onze kijk op handicaps behoorlijk veranderen. Dat komt deels omdat robots nooit moe worden of geduld verliezen; de kracht en potentie blijft continu hoog.

Miniatuurvoorbeeld
Heerlijk weer, dus tussendoor even naar buiten en een ijsje scoren bij één van de vele foodtrucks waar Austin om bekend staat.

Burgemeester van Londen

Anouk en Robin zijn bij de sessie van de burgemeester van Londen.

Keynote: Sadiq Khan

Om op tijd te zijn voor de Keynote pakken we soms de sessie voorafgaand aan de keynote mee, zodat we kunnen blijven zitten. Vandaag is dat een absurdistische sessie door marketeers. Die hebben we helemaal uitgezeten voor meneer Khan. En het was het waard. Wat kan die man goed spreken. Bevlogen, rustig, rode draad in het verhaal, heel mooi. Oké, het was misschien niet mindblowing en innovatief maar mooi, goed en grondig was het wel.

Khan is van mening dat deze, vierde, industriële revolutie anders is dan de anderen. Gevaarlijker, zo meent hij. Dit omdat de technologie invloed heeft op alle facetten van het leven én die wereldwijd wordt uitgerold. Hij benoemt het risico van ongelijkheid.

Ook is hij van mening dat de overheid te lang achterover heeft geleund en dat bedrijven te lang in alle vrijheid hun gang hebben kunnen gaan. Tijd voor ingrijpen, zo meent hij. Maar hij realiseert zich dat de overheid niet opeens kan starten met reguleren. Dit moet een hechte samenwerking zijn tussen overheid en techbedrijven om zo te komen tot regels en richtlijnen die een (ethische) grens trekken.

AI: ready to disrupt experience design

In deze sessie wordt geïntroduceerd hoe AI en design kunnen samenwerken. Op het eerste oog een tegenstelling: design is bij uitstek iets wat gaat om de waardering van het menselijk perspectief. Dat is toch niet iets wat je computermatig kan verwerken? Aan de hand van trial & error heeft de spreker met zijn bedrijf getest waar AI en design elkaar kunnen vinden. Zijn conclusie is glashelder: het optimum wordt bereikt bij een samenwerking tussen beiden. De machine kan razendsnel gigantische hoeveelheden informatie verwerken, de mens kan veel nauwkeuriger menselijk gedrag lezen en interpreteren. Een recept voor succes? Gebruik grote hoeveelheden data, observatie van bv flow/trends/bewegingen door ai. Vervolgens kan de interpretatie van al deze informatie gebeuren door mensen.

Gaaf om te zien hoe bedrijven investeren in het experimenteren met AI, uiteraard om er zelf beter van te worden, maar dit levert ontzettend veel kennis op.

De menselijke kant van AI wordt ook benadrukt in een sessie over human-centered tech. Alle innovaties veranderen de manier waarop we leven ingrijpend. We hebben allemaal een supercomputer op zak. Ook vertrouwen speelt een grote rol, bijvoorbeeld door organisaties als Uber en AirBnB (we vertrouwen anderen; de basis voor deze bedrijven). Maar ook het tegenovergestelde: vertrouwen in de media daalt, fake news is overal.

De interactie mens-technologie moet optimaal zijn, dat kan de kwaliteit en kwantiteit van ons leven verhogen. Denk bijvoorbeeld aan leven in steden gezondheidszorg etc. Mooi vind ik het dat deze sessie benadrukt dat niet singularity, maar mutuality de essentie is: een wederzijdse afhankelijkheid van mens en AI en niet alleen de technologie blindelings doorontwikkelen.

Miniatuurvoorbeeld

Create magic

Annelies en Sylvia zijn bij ENCORE Create magic: 6 experiential storytelling secrets

Hoe is het Ford en Jameson Irish Whiskey gelukt om Bucketlistwaardige bestemmingen te worden voor iedereen? Lezing door drie personen over hun aanpak en werkwijze. Belangrijke boodschap: mensen kopen geen producten of diensten. Ze kopen relaties en verhalen. 90% van onze beslissingen is gebaseerd op emotie! Experiential marketing is de meest kritische toepassing geworden in de marketeer tool set. De 6 geheimen:

1. start vanuit het hart: wat is het verhaal van je merk in de hoofden en harten van je publiek?

2. ken je bestemming: volg de innovatie reis. Wanneer je niet weet waar je naartoe gaat, kom je waarschijnlijke ergens anders uit. Wees je bewust van wat jij wil toevoegen, betekenen.

3. zorg voor emotionele betrokkenheid: alle mooie verhalen en ervaringen hebben een sterk krachtig thema, zoals 'volg je hart' (Titanic)

4. betrek alle zintuigen: aanraken helpt 62%! Dit leidt tot sensory social buzz, tevreden klanten die dit zelf uitdragen via social media. 

5. creëer magie: de kunst van een tovenaar is dat hij een wonder maakt. Technologie is dan het best onzichtbaar. 

6. wees uitzonderlijk gastvrij: 74% van de negatieve ervaringen van mensen komt door een slechte ervaring met een personeelslid. En elk teamlid doet ertoe in welke rol dan ook.

Mooie lijn om te gebruiken in ons vraagstuk. Daar komen we op terug!

Robin, Anouk en Suzanne eindigen de conferentiedag bij een sessie over superpowers. Slechts 20% van alle organisaties heeft een innovatiestrategie en daarvan heeft maar 5% deze gelinkt aan de organisatiestrategie. Met de volgende drie superpowers wordt innoveren een fluitje van een cent :):

Superintelligentie, Supersnelheid en Sypersynergie.

Verschillende voorbeelden komen aan bod, zoals hoe 'customer obsession' kan leiden tot supermarktinnovatie met AmazonGo, Redfin zich helemaal richt op gemak voor makelaars en het 360fashion network: mode en technologie. Hieronder de vragen die je jezelf kunt stellen ij het maken van een 'working backwards document': geschreven vanuit de klant van eind naar begin.

We horen niet veel nieuws meer na acht dagen van dit soort sessies. Komen we aan het verzadigingspunt...?

Miniatuurvoorbeeld

Robin, Suzanne en Anouk zien overigens nog wel een erg leuk Canadees bandje in de avond: Milk & Bone.

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.