Artikel

Het nut van een routekaart

Basisschool De Amstel, De Verwondering en De Driesprong hebben in de vorm van een routekaart een hypothese opgesteld van het leer- en onderwijsproces. Zo wordt zichtbaar wat een digitaal portfolio betekent voor scholen, leraren, leerlingen en ouders. 

Een routekaart is een visualisatie van het proces dat iemand doorloopt om een ​​doel te bereiken. Het is een handige manier om de behoeften en pijnpunten van klanten of eindgebruikers te begrijpen en aan te pakken. De methode wordt veel gebruikt bij het ontwikkelen van websites maar is ook op andere gebieden toepasbaar. 

Miniatuurvoorbeeld

De drie scholen hebben met de routekaart de ondersteuning van het leerproces gevisualiseerd. Het digitaal portfolio als oplossing krijgt op die manier meer betekenis, omdat visueel inzichtelijk is hoe het portfolio het leerproces kan ondersteunen. 

 

Verschillende routekaarten

De leerprocessen van de drie scholen zijn ieder verschillend. Zo staat voor De Amstel het montessori-principe centraal, basisschool De Verwondering werkt niet met traditionele klassen, maar met leerpleinen, en basisschool De Driesprong werkt methode-onafhankelijk aan wereldoriënterende vakken. 

Daarmee verschillen de routekaarten van iedere school. Benieuwd naar hoe de routekaarten eruit zien?