Aan de slag 14 januari 2019

Het burritomodel in de praktijk: twee voorbeelden

Burritomodel Case Prinseschool

Graag meer gepersonaliseerd leren? Op een slimme en overzichtelijke manier? Bekijk de voorbeelden van Stooomlab in Oss en de Prinseschool Enschede eens. Zij zijn aan de slag gegaan met het 'burritomodel'. Met behulp van deze werkwijze kun je onderdelen van je onderwijs zo inrichten dat maatwerk gemakkelijk mogelijk is. En kinderen kunnen leren op hun eigen niveau. De kern hiervan  is 'personaliseren door standaardiseren'.

De Prinseschool koos ervoor om een geschiedenisthema binnen de wereldoriëntatiemethode IPC te 'burritoën' en het STOOOMlab ging aan de slag met 3D-printen. Laat je inspireren!

 STOOOMlab & het burritomodel

Tessa en Suzanne willen een leerarrangement ontwerpen voor ongeveer 25 leerlingen van groep 7 en 8 rond 3D-ontwerpen en tekenen (basisbeginselen Tinkercad) als onderdeel van het STEAM-curriculum (geïntegreerd techniekonderwijs) in het ontdeklab in Oss. Ze werken met groepsgewijze werkplekken waar leerlingen verschillende dingen kunnen doen, vergelijkbaar met een circuit.

STEAM in een ontdeklab, is een vorm van leren waar heel goed 21e eeuwse vaardigheden aan gekoppeld kunnen worden, zoals kritisch denken, samenwerken, zelfregulering, creatief denken en probleemoplossen.

Bekijk  hier hoe het burritomodel is gebruikt voor de case van Stooom

De Prinseschool & het burritomodel 

Al enige tijd gebruikt de Prinseschool in Enschede de methode IPC (International Primary Curriculum) voor wereldoriëntatie. Maar leraren vinden het vaak ingewikkeld om dit concreet vorm te geven.

Sven en Jasper willen geschiedenis een betere plek geven in hun IPC-curriculum voor groep 7 en 8. Samen met de betrokken leraren ontwerpen zij een unit van vier lesweken met als thema: ‘Wat als het jou overkomt?’ Het gaat over oorlogen en conflictsituaties van vroeger en nu in de hele wereld.

Bekijk hier hoe het burritomodel is gebruikt voor de case van Prinseschool

Wat is het burritomodel? 

Met behulp van het 'burritomodel' kun je onderdelen van het onderwijs op een eenvoudige manier gepersonaliseerd aanbieden.  Het model bestaat uit 8 stappen die elkaar logisch opvolgen en waarmee je je onderwijs anders kan vormgeven. 

Zo helpt het burritomodel bij het personaliseren van onderwijs

  • Maakt maatwerk behapbaar 
  • Toepasbaar voor elke onderwijseenheid
  • Flexibel inzetbaar
  • Creëert overzicht voor leraar en leerling
  • Werkt voor leerlingen van elk niveau 
  • Past binnen elk onderwijsconcept. 

Overgewaaid uit Amerika...?

Het idee voor dit model is ontstaan tijdens een bezoek aan een Mexicaans fastfoodrestaurant in Amerika. Daar kun je stap voor stap je eigen burrito creëren, precies zoals jij het graag wil.  Eerst kies je een soort tortilla uit, die dan ter plekke bereid wordt (‘doe maar meergranen’). Daarna voeg je de vulling toe, zoals gehakt (of kip of vega) en groenten (maïs, zwarte bonen). Tenslotte schep je je favoriete saus erbij (van extreem pittig tot crème fraîche). Voilà: een burrito speciaal voor jou, maar wel gemaakt volgens een vast stramien. Personaliseren door standaardiseren dus.