Aan de slag 11 januari 2018

Handige ICT-tools

Onderwerpen

Bij het ontwerpen, organiseren en evalueren van leerlijnen kun je gebruikmaken van een aantal handige ICT-tools. We zetten ze hier voor je op een rij.

Visie ontwikkelen en presenteren

Answergarden

Answergarden is een handige tool waarmee je heel snel uit een team de belangrijkste ideeën zichtbaar maakt.

Padlet

Padlet is een virtueel prikbord waarop het hele team online ideeën, video's en linkjes kan plaatsen, zodat er een collage van jullie visie ontstaat.

Google Formulieren

Met Google Formulieren maak je (gratis) een online enquête aan, waarmee je snel alle wensen, ambities en mogelijke twijfels of weerstand uit het team boven tafel krijgt.

Ontwerpen en zichtbaar maken van je leerlijn

Popplet

Met Popplet maak je per einddoel of per leerjaar een (digitale) mindmap om zo alle eisen, materialen en organisatorische aspecten goed in beeld te krijgen.

Trello

Met Trello zet je alle tussen- en einddoelen in handige taaklijsten, voeg je per lijst acties toe en zorg je zo voor een helder overzicht van alle to-do's in jullie ontwikkeltraject.

Forallrubrics

Forallrubrics: bepaal per tussen- of einddoel welke kennis en vaardigheden leerlingen moeten ontwikkelen en op welke niveaus ze die kunnen aantonen. Hiermee maak je duidelijke (digitale) rubrics, waarmee leerlingen zelfs elkaar kunnen beoordelen waar ze op de leerlijn staan!

Hstry

Wil je de leerlijn als een 'tijdlijn' ontwerpen, waarop je precies kunt plaatsen wat leerlingen in bepaalde leerjaren moeten kennen en kunnen? Gebruik Sutori (voorheen Hstry). Compleet met video's, afbeeldingen linkjes en nog openstaande vragen!

Ontwikkelen en delen van je leerlijn

Trello

Trello: we noemden Trello ook al hierboven, maar ook hier sluit deze tool perfect aan. Maak lijsten met 'To do', 'Doing' en 'Done' aan, voeg per lijst taken toe en werk stapsgewijs de taken af.

Google Docs en Word Online

Google Docs en Word Online: het maken van een leerlijn betekent dat je veel documenten gaat produceren. Om geen gedoe met versiebeheer te hebben maak je met deze tools alle documenten 'in de cloud', zodat iedereen altijd aan dezelfde versie samenwerkt.

YouTube

Iedereen kent YouTube als bronnenbank voor video's, maar het is ook jullie eigen televisie-kanaal! Met een Google- of Gmail-account log je eenvoudig in en organiseer je al jullie video-materiaal in jullie eigen account.

Wikiwijs

Wikiwijs: maak je leerlijn direct digitaal en ontwikkel hem vanaf dag 1 als een serie digitale lessen! Je leerlingen krijgen directe feedback, zien waar ze zijn in de leerlijn en de inhoud is erg makkelijk aanpasbaar.

Evalueren en bijstellen van je leerlijn

Google Formulieren

Google Formulieren: een eenvoudige manier om een online vragenlijst te maken en zo input van alle betrokkenen te verzamelen.

GoPro

GoPro: klinkt misschien gek, maar zou het niet fantastisch zijn als je gewoon een keer live mee kunt kijken bij een leerling, terwijl deze met de leerlijn werkt? Door de leerling een GoPro (of andere mini-camera) op een pet, arm of buik te laten bevestigen kun je als leraar via je telefoon op afstand meekijken. Zo zie je zonder druk van een leraar hoe de leerling zelf de leerlijn gebruikt.

Screencast-o-matic

Screencast-o-matic: maak een opname van het computerscherm terwijl de leerling met de (digitale) leerlijn bezig is. Zo kun je achteraf precies kijken hoe de leerling van de leerlijn gebruik heeft gemaakt, en zo kijken wat wel en niet functioneerde.

Plickers

Plickers is een handige tool om meningen in een klas te peilen, waarbij je slechts één mobiele telefoon nodig hebt. Zo kun je zonder veel gedoe snel van leerlingen hun mening horen bij bepaalde vragen die de leraar hen over de leerlijn stelt. De antwoorden verschijnen automatisch op het digibord!

Bron: Cursus ‘Werken met leerlijnen