Artikel

Eerste hulp bij ICT-vragen

Wat kunnen we als volwassenen leren van kinderen? Hoe kijken zij aan tegen onderwijs met ICT? We vroegen de digital leaders van Ambion om antwoord te geven op enkele vragen uit de praktijk.

Wat zijn digital leaders?

Digital Leaders zijn leerlingen die talent hebben voor ICT.  Zij helpen leraren, leerlingen en eventueel ouders bij het gebruik van ICT en iPads binnen de school.  Ze komen met voorstellen en ideeën voor nieuwe apps en toepassingen. Hierdoor ontwikkelen ze positieve vaardigheden zoals verantwoordelijkheid dragen, samenwerken, spreken in het openbaar, digitaal burgerschap en werken aan talentontwikkeling.

Voordelen van digital leaders

  • De leerlingen helpen bij het voorbereiden en geven van ICT-lessen.
  • De leerlingen krijgen de mogelijkheid om hun vaardigheden te vergroten.
  • De lererlingen assisteren bij het implementeren van nieuwe hardware en software.
  • De leerlingen stimuleren het gebruik van ICT binnen de school.
  • De leerlingen proberen software uit voordat het in de klas gebruikt wordt en geven aan wat wel en niet werkt. 

VRAAG 1: Help, de leerlingen weten meer over ICT dan de juf!

'We hebben een groot probleem. Onze leerlingen blijken slimmer te zijn dan de leerkracht. Ze programmeren erop los, vloggen alles bij elkaar en maken Prezi’s als professionals terwijl de juf net weet hoe ze het digibord kan gebruiken om een PowerPoint te laten zien. Dat kan zo toch niet? Wie is nou de leerling en wie de leraar? Hoe zorgen we ervoor dat de leraar alles weet? Wat moet ze dan leren om net zo digitaal vaardig te worden als haar leerlingen? En zou ze zelfs leerlingen nog wat nieuws kunnen leren?'
- Lees het praktijkvoorbeeld.

'Misschien kunnen ze op jullie school wel digital leaders inzetten. Digital leaders zijn kinderen die veel over ICT weten en ze vinden het ook leuk om er meer over te weten te komen. Digital leaders helpen leraren en kinderen op school met ICT. Wij hebben bijvoorbeeld een workshop gegeven aan groep 3/4 over het werken met Clips.  

Misschien kunnen de leraren die er wat minder over weten naar een speciale cursus gaan. Of gewoon in hun vrije tijd heel veel YouTube kijken met uitleg. Er zijn ook spellen zoals Scratch; hiermee kun je programmeren of een game maken. Misschien is het ook een idee om te werken met iPads.  Je moet eerst even experimenteren, maar als je eenmaal weet hoe ze werken zijn ze hartstikke makkelijk en leuk. En de juf kan altijd de hulp vragen van een digital leader uit de klas.

Wij hebben zelf meer concentratie als we werken op de iPads. Wij werken ook met Snappet tablets, dat is ook nog een optie maar daar kun je geen apps op downloaden. En wij kinderen leven nou eenmaal in een digitale wereld. Dus het is ook best logisch dat we er meer over weten.'
- Sabine Modderman, Bodil Veldkamp, Sophie van Stralen (alle drie uit groep 8)

VRAAG 2: Kunnen we met VR het onderwijs leuker maken?

'Heb jij ook zo'n VR-bril thuis? Of liep je vorig jaar met je neus in je smartphone buiten om Pokémon te vangen? Wij denken dat je Virtual Reality en Augmented Reality (VR/AR) kan inzetten om het onderwijs leuker en beter te maken. Wat denk jij? En hoe kunnen we dat dan het beste doen? Heb je ideeën?'

Senna
‘De VR-bril moet op meer scholen gebruikt worden. Wij hebben zelf al met een VR-bril mogen werken. We mochten een VR-les testen over de ruimte. Deze les is gemaakt over het planetarium van Eise Eisinga in Franeker. Het was heel leuk, je kon meemaken hoe het in de ruimte er uit zag. Het wordt veel leuker voor het onderwijs. Het is waarschijnlijk veel leuker als rekenen met een VR-bril te doen. Bijvoorbeeld dat je met balletjes op het goede antwoord kan schieten. Een VR-bril is best bijzonder want als je in een spelletje zit lijkt het net alsof je er echt bent.’
— Thijmen Spoelstra (groep 7) en Senna Wisman (groep 8)

VRAAG 3: Hoe ontwikkelen we een digitaal portfolio?

'Steeds meer scholen werken met een digitaal portfolio: een online applicatie waarin leerlingen hun eigen leerdoelen kunnen stellen, hun werk kunnen uploaden en reacties van de leraar krijgen zodat ze steeds beter kunnen worden op school. Maar elke school heeft zijn eigen wensen en het is erg duur om steeds nieuwe dingen te laten ontwikkelen. Hoe zorgen we ervoor dat er een digitaal portfolio komt dat voor alle scholen geschikt is?'Meinte met tablet
‘Een digitaal portfolio lijkt ons leuk. We hebben nu een papieren rapport in een map. Een digitaal portfolio kun je zelf vullen met bijvoorbeeld foto’s van je werk. Het past bij deze tijd. Je raakt ook je gegevens minder snel kwijt omdat het op internet staat. We willen wel graag onze eigen website maken voor het digitaal portfolio. Dan leren we hoe we dit later kunnen doen. De juf of meester kan ook inloggen en vertellen waar we beter in kunnen worden. Je kunt alleen op het portfolio met een inlogcode, dan zijn je gegevens veiliger dan op een rapport. Want dan kan iedereen je cijfers zien als je rapport bijvoorbeeld op de grond openvalt.’
— Kyara Seinstra, Eske Woudstra, Meinte Modderman (alle drie uit groep 6)

VRAAG 4: Kan een robot voor de klas de leraar vervangen?

'Oh nee! De juf van groep 6 is ziek en we kunnen geen vervanger vinden. Nu hebben we gehoord dat robots ook voor de klas kunnen. Vinden jullie dat een goed idee? En waarom wel/niet?'

Leerling en robot

'Alleen een robot voor de klas vind ik niet goed, want kinderen gaan waarschijnlijk toch niet luisteren. Dan gaan ze bijvoorbeeld op tafels staan, ruzie maken of niet zitten. Maar een robot kan wel uitleggen en nakijken, dus kan een robot wel als hulp worden gebruikt.’
— Sabine Modderman (groep 8)

‘Robots zijn goed geprogrammeerd maar ik denk nog niet goed genoeg om voor de klas uit te leggen. Het kan zijn dat er een hacker in het systeem komt en allemaal dingen verandert. Ook kan het zo zijn dat de robot verkeerd geprogrammeerd is en er een foutje in zit. Of de robot raakt oververhit en valt uit. Waarschijnlijk weten de kinderen in de klas dan niet wat ze moeten doen.’
— Sophie van Stralen (groep 8)

‘Nee, ik vind het geen goed idee, omdat leraren ons meer kunnen leren en beter uitleggen. En een docent vind ik denk ik fijner.’
— Thijmen Spoelstra (groep 8)

‘Ik vind het een goed idee omdat de robot kan vervangen als er geen invaller is. De robot kan het werk nakijken en zeggen of je het goed hebt gedaan. Maar een robot kan stuk gaan en wat moet je dan doen als hij niet meer werkt?’
— Kyara Seinstra (groep 6)

‘Ik vind het niet echt een heel goed idee om een robot voor de klas te zetten omdat een robot je niet kan helpen als je iets niet snapt. En als je bent gevallen, kan een robot ook geen pleister op je bloedknie plakken.’
— Eske Woudstra (groep 6)

‘Ik vind het wel een goed idee omdat een robot meteen in je iPad kan kijken. En ik denk dat een robot ook goed kan uitleggen omdat je hem zo kunt programmeren. Een nadeel is dat de robot je gevoelens niet kan zien. De robot kan niet heel snel bewegen en komt dan niet snel naar je toe als je een opdracht niet snapt.’
— Meinte Modderman (groep 6)

Dit artikel kwam tot stand dankzij de hulp van de digital leaders en Anke van der Meer (locatieleider, leerkracht en iCoach) van Ambion. Dank jullie wel!