Artikel

Eerste experiment naar mogelijkheden overkoepelend dashboard

Hoe koppelen we resultaten van leerlingen aan leerjaardoelen van SLO? Dat was de insteek van het eerste experiment van basisschool Het Palet in Almere samen met Muiswerk en Oefenweb. Het doel? Ervaringen opdoen en voortschrijdend inzicht verwerven in de functionele wensen en mogelijkheden van een overkoepelend dashboard voor leraren.
 

De initiatiefnemer van deze versnellingsvraag - de Almeerse Scholen Groep - wil leraren de mogelijkheid geven leerlingen beter te begeleiden in hun persoonlijke leerroute. Het zou ontzettend helpen als oefenresultaten automatisch in een overkoepelend dashboard geordend kunnen worden aan de hand van een landelijke leerdoelenstructuur.

Het eerste experiment dat Het Palet samen met uitgevers Muiswerk en Oefenweb uitvoerde, maakt duidelijk wat de contouren van het gewenste dashboard zijn en welke dilemma’s verder onderzocht moeten worden. Zo verschilt de manier hoe voortgang wordt gemeten per oefenapplicatie. En daarmee verschilt ook de betekenis van de resultaten. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor de ontwikkeling van het gewenste eindproduct. En dat is slechts een van de vele opgedane inzichten.

Dankzij de resultaten van het experiment is de realisatie van een overkoepelend dashboard weer een stap dichterbij gekomen.

Download de uitkomsten van het experiment (2016) met Muiswerk en Oefenweb op basisschool Het Palet.

In 2017 is vervolg gegeven hieraan door nog twee experimenten uit te voeren met Briter en Leeruniek (dashboardontwikkelaars) die beiden hebben voortgebouwd op het voortgangsoverzicht van Muiswerk en Oefenweb.