Artikel

'Een robot die samenwerkt met de leraar heeft meerwaarde'

Een robot in de klas kan veel toevoegen aan het onderwijs op je school. Een robot assisteert, is studieobject en leert leerlingen nadenken over het oplossen van een probleem door het in stapjes op te breken: computational thinking. Maar wat betekent dit voor de leraar?

Voor de videopodcast bezochten wij de St Wulfram basisschool in Hoogwoud. Robot Tobor is hier de assistent op school en is ontwikkeld door robotsindeklas.nl. "Hij is ontwikkeld om leerlingen te leren programmeren. Maar met de robot kun je ook reken- en taalopdrachten doen en quizzen spelen", vertelt Koen Hindriks, mede-oprichter van robotsindeklas.nl en onderzoeker bij de TU Delft. Hindriks werkt nauw samen met de St Wulfram basisschool. 

Tamara Koopmans is leraar en ICT-er op de St Wulfram basisschool. Tobor wordt ingezet in de groepen 1 tot en met 8 . Hoe dit gedaan wordt, lees je in het artikel Computational thinking aanleren door robot in de klas.

"Kinderen reageren vaak erg enthousiast op de robot. Dit komt omdat hij een hoge aaibaarheidsfactor heeft. Wanneer de robot in de klas staat, zie je dat sommige kinderen wel ineens mee willen doen. De robot is dan de motivatie voor kinderen om aan de slag te gaan. De opbrengst is daarom groot en heeft voor ons echt een meerwaarde", vindt Koopmans.

Meer lezen?

Benieuwd naar de rest van het artikel en de (video)podcast? Lees het artikel en bekijk of beluister de (video)podcast over robots in de klas op Kennisnet.