Nieuws

Doe mee met de Monitor ICT-bekwaamheid

Beeldmerk Monitor ICT bekwaamheid

ICT in de klas, digitale geletterdheid in de kerndoelen: zijn we er klaar voor? De nieuwe 'monitor ICT-bekwaamheid leraren PO' brengt de situatie en ontwikkelbehoefte van leraren in kaart.  

Doe mee met de monitor ICT-bekwaamheid leraren PO en ontdek: 

  • hoe jouw team ervoor staat
  • wat de ontwikkelbehoefte is
  • praktische tools die je verder helpen

Meld je direct aan.

Meedoen

Het is mogelijk om mee te doen als school, schoolbestuur, pabo of individuele leraar. Aanmelden is noodzakelijk. 

Aanmelden als school 
Ben je ICT-coördinator of schoolleider en wil je weten op welk vlak je team ondersteuning nodig heeft? Meld je aan als contactpersoon en ontvang een persoonlijke link voor  jouw team en een link voor de schoolleiding. Als minimaal zes leraren de monitor invullen krijg je een (geanonimiseerd) schoolprofiel. Dit profiel laat zien hoe jouw team ervoor staat en waar het team zelf aan wil werken. 

Aanmelden als schoolbestuur
Wil je met meerdere scholen deelnemen? Meld je dan aan als schoolbestuurder of bovenschools ICT-coördinator. Wij nemen contact met je op om te vragen welke scholen meedoen. Daarna ontvang je per school een link voor de schoolleiding en een link voor de leraren. Van de scholen waar minimaal zes leraren de vragenlijst invullen, krijg je een (geanonimiseerd) schoolprofiel. Daarnaast ontvang je een gezamenlijk (geanonimiseerd) profiel van de schoolleiders en van de leraren in alle deelnemende scholen van het bestuur.  

Aanmelden als pabo
Wil je de monitor uitzetten onder je studenten? Meld je als pabo aan en ontvang een persoonlijke link voor jouw studenten. 

Aanmelden als leraar
Doet jouw school of team niet mee maar wil je wel bijdragen aan deze monitor? Meld je individueel aan. 

Meld je aan

Snel meedoen loont: samen aan de slag met de resultaten.

De eerste 10 besturen die (voor 1 december) minimaal 75 ingevulde vragenlijsten aanleveren worden uitgenodigd voor een werksessie ‘ICT-bekwaamheid leraren: welke stap zet jij?’.  

Werksessie ‘ICT-bekwaamheid leraren: welke stap zet jij?’

De monitor levert goede informatie over de ICT-bekwaamheid van je team. Maar welke (beleids)stappen zijn er vervolgens te zetten om de ICT-bekwaamheid van teams te vergroten? Wat zegt de wetenschap over welke aanpakken werken? En welke inhoudelijke keuzes maak je omtrent ICT-bekwaamheid? In deze sessie van een dagdeel begeleiden experts jouw kernteam en andere scholen bij de volgende stap en ga je aan de slag met verschillende instrumenten. De sessie van een dagdeel wordt georganiseerd door Kennisnet en de PO-Raad en vindt plaats op verschillende locaties in Nederland.

Resultaten per leraar, per school, bestuur en landelijk beeld

  1. Iedere leraar die de monitor invult ziet zijn persoonlijke ontwikkelbehoefte. 

  2. Bij zes of meer respondenten per school is het mogelijk een schoolprofiel te ontvangen. Zo weet je als school hoe je team ervoor staat en waar het team zelf aan wil werken. Een rapport voor meerdere scholen binnen een bestuur is ook mogelijk. 

  3. De PO-Raad brengt in januari 2020 samen met Kennisnet een landelijk beeld uit op basis van de resultaten uit de monitor. Dit zorgt voor een helder vertrekpunt voor ondersteuning van de sector. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van ondersteunings- en opleidingsaanbod voor huidige en aankomende leraren.

Waarom deze monitor? 

Technologie beïnvloedt het vak van de leraar. Denk aan het werken met digiborden, online leermiddelen of de inzet van VR. Maar niet alleen de manier waarop leraren lesgeven verandert, ook de inhoud van het curriculum beweegt mee. Dit najaar buigt de Tweede Kamer zich over het voorstel van curriculum.nu. In dit voorstel zijn voor het eerst kerndoelen voor digitale geletterdheid geformuleerd.

De PO-Raad vindt het belangrijk dat leraren op een goede manier ondersteund worden bij de snelle invloed van ICT op het onderwijs. Om de behoeften van leraren op dit vlak in kaart te brengen, zetten de PO-Raad en Kennisnet de monitor naar de ICT-bekwaamheid en ontwikkelbehoefte van leraren uit.

Opbouw vragenlijst

De monitor is opgebouwd uit een aantal vragenblokken over je huidige en verwachte toekomstige inzet van ICT rondom de volgende onderwerpen. 

  • Visie op onderwijs en inzet van ICT
  • Vaardigheden in het werken met ICT
  • (Nieuwe) toepassingen
  •  Vaardigheden in het vinden, selecteren of maken van digitale leermiddelen
  • Leven en leren in een digitaal tijdperk
  • Ontwikkelen van digitaal leermateriaal
  • Vaststellen van opbrengsten
  • Randvoorwaarden

De laatste vraag bevat een top 10 van vaardigheden waarbij het verschil het grootste is tussen hoe vaak je ICT nu inzet in je onderwijs en hoe vaak je het in de toekomst verwacht in te zetten. Bijvoorbeeld de inzet van VR of simulaties in het onderwijs. Vervolgens vragen we wanneer je  deze ICT-vaardigheden zou willen ontwikkelen in de tijd. 

Invullen van de vragenlijst duurt circa 10 tot 20 minuten. 

Over de monitor

De monitor ICT-bekwaamheid leraren is een initiatief van de PO-Raad samen met Kennisnet. Onderzoeksbureau KBA Nijmegen voert de monitor uit. De monitor is onderdeel van het programma Samen Slimmer Leren. 

Miniatuur