Blog

'Big data is a big deal.' - dag 6 SXSWedu naar SXSW

AI, Alpha Zero en Alpha Go, data, Daniel Pink, more human than human, Gayle King en teach different.

Eigenlijk begin SXSW gisteren al. En tussen de werkbezoeken door, zijn er al wat sessies bezocht. Suzanne en Anouk gingen naar twee sessies rondom Arificial Intelligence (AI) waarin vooral duidelijk werd dat het alle kanten op kan met AI. Hoseph Lubin reflecteerde op de rol van cryptocurrency en de blockchain. De rol van digitale transfers is  veel groter dan we denken: het verandert ook de manier waarop we omgaan met financiën en hoe we interacteren. Hij noemt dit 'crypto-economics'. Dat heeft impact.

De sessie erna liet verschillende perspectieven zien op de rol van AI. Het AI was een panel met een roboticus, een ethicus en een schrijver en ze lieten zien dat mensen een erg eenzijdig beeld hebben van AI en robots:

'Either we love it or they'll kill us.'

Dat zie je bijvoorbeeld terug in de vele films waarin robots een rol spelen (en die zijn er al heel lang). Er was vooral veel nuancering: 'Probeer maar eens een spreadsheet te laten doen wat je wil, laat staan een robot. Het loopt allemaal niet zo'n vaart.'

 

Miniatuurvoorbeeld
Vlnr: Sylvia, Jack, Karin, Annelies, Marie José, Barend, Marijke

En dan is het zaterdag. Al vroeg is iedereen op pad om veel sessies te kunnen volgen. Alleen Peter is nog onderweg naar de VS. Bij 32 graden en een overvolle stad, kun je maar één ding doen: er voor gaan!

Annelies en Sylvia beginnen bij Exploring innovation in AI. Het is een paneldiscussie over de ontwikkelingen in AI en of we ons zorgen moeten maken.

Groepsdiscussie van experts over nijpende vragen rondom kunstmatige intelligentie. Waar, in welke industrietakken wordt het al ruim toegepast? Wat betekent dit? Wat zou de volgende stap in ontwikkeling kunnen zijn? Human intelligence versus artificial intelligence. Moeten we eerst HI begrijpen om AI te kunnen maken? Project Alpha Zero en Alpha Go van Google; bij Alpha Go leren machines van mensen en bij Zero leren ze vanaf nul. Los van menselijke kennis leren machines beter.

We horen van de mooie dingen die AI ons leven te bieden heeft. Handicaps van mensen compenseren; zelfs beter dan 'human nature' ons te bieden heeft. Prachtige, ongelooflijke toepassingen die het leven voor veel mensen aanzienlijk kunnen verrijken. Universele communicatie mogelijk. Dingen die we niet willen missen. De ontwikkeling van AI heeft een enorme vlucht genomen. Taal kan direct worden vertaald, bijvoorbeeld in e-mail, maar binnenkort ook gelijktijdig in gesproken taal. Door de specifieke bewegingen die robots kunnen maken, voelt het als ‘echt’. Het lijkt menselijk gedrag. Machines hebben nu nog veel voorbeelden nodig om te leren; terwijl kinderen snel kunnen leren wat bijvoorbeeld een puppy is (die heeft geen 100 voorbeelden nodig om dit te weten).

Elke 10 jaar brengt een grote ontwikkeling met zich mee. Waar gaat dat naartoe? De mogelijkheden lijken oneindig. Toch is de vraag of we er per ultimo beter van worden, want er zijn ook risico's, complexe (ethische) vraagstukken en wonderlijke observaties. Wat is menselijke intelligentie eigenlijk? AI leert beter in zijn eigen proces: niet van de mens (GO data). Wat betekent dit? Wat zegt dit over ons menselijk leren? Smelten mensheid en technologische ontwikkeling samen of ontwikkelen we los van elkaar? Ontwikkelen zich parallelle werelden? Wat betekent dit voor banen? Is straks een machine je baas? Kan AI andere dingen leren dan 'de klus geklaard krijgen op basis van data'? De relatie die we met de wereld hebben is meer dan data verzamelen (puppy) of is het anders data verzamelen (vliegtuig)? Kan AI dit leren? Wie coördineert straks ons leven wanneer er zoveel mogelijk is? Het zo persoonlijk ondersteund kan worden. Een persoonlijk technisch assistent? Staan we op de vooravond van technologische singulariteit? Hoe leg je verband met de wereld om je heen? Er is ook virtuele data van de buitenwereld. We kunnen meer datasets creëren. Ook van onze cultuur en data van een wenselijke wereld. Voorspelling: 2029 singularity dus kunnen computers net zoveel als mensen.

Een wereld die ver van ons onderwijs afstaat. Zeker van de basisscholen. Onze kinderen en wijzelf realiseren zich niet wat ons staat te wachten, wat er op ons afkomt. Laat staan dat we ons erop voorbereiden. Moet anders. De opkomst cq implementatie van AI is onvermijdelijk. De betekenis groot. Skills voor onderwijs: belangrijk is te weten dat je kan worden wat een robot niet kan. Mensen kunnen werken met een computer als baas. STOF TOT NADENKEN....

Think global, act local.

Miniatuurvoorbeeld

Daniel Pink heeft een interessante bespiegeling op 'the end of an event'. We krijgen altijd meer motivatie en energie van eindes, daarom lopen de meeste mensen hun eerste marathon op hun 29e (of 39e, 49e). Dat zou een pleidooi kunnen zijn voor meer projectmatig onderwijs.

Timing is a science, not an art.

Suzanne en Anouk zijn aanwezig bij de sessie van Daniel Pink, de auteur van Drive. Hij onderzocht wat er vanuit de wetenschap allemaal bekend is over timing en komt tot interessante conclusies. Los van de geweldige presentatie (we hingen aan zijn lippen), komt het er op neer dat de middag altijd negatieve impact heeft op stemming en op prestatie. Artsen presteren minder en ook wij kunnen in de middag beter geen taken doen die creativiteit en een sterke focus vragen. Ook pauzes zijn erg belangrijk en hebben grote invloed op prestaties. Rechters oordelen anders na een korte pauze.

Wat betekent dit voor onderwijs? 'Big data is a big deal'. We krijgen informatie die we op geen enkele andere manier kunnen verzamelen. We zien dat toetsresultaten in de middag veel lager zijn dan in de ochtend (onderzoek in Denemarken). Ook zouden we meer rekening kunnen houden met het soort taak dat we op bepaalde momenten geven aan kinderen. En de behoefte aan pauzes waarin naar buiten en bewegen belangrijke positieve effecten hebben.

More human than human: let op SPOILERS

Deze week zijn er ook heel veel films en docu's, zoals de première van de deels Nederlandse documentaire 'more human than human'. Sylvia, Annelies en Suzanne zien hem.

Annelies: 'Een prachtige film, met subsidie van het Nederlands filmfonds, goed voor een filmavondje pabo zeg ik! Hoe maken we straks nog het verschil met een machine die ons voorbij streeft? Is de robot onze laatste grote uitvinding? Data driven behavior? Internet = Internest: broedplaats voor uitvindingen. Moet je gewoon zien…'

Ook Sylvia is onder de indruk: documentaire die onderzoekt wat het betekent om te leven in een tijdperk vol met intelligente machines. Tommy Pallotta gaat na hoeveel van zijn creativiteit en waarden op het spel staan wanneer hij een robot laat bouwen die hemzelf zou kunnen vervangen als filmmaker. In dit proces bezoekt hij AI experts en robotpioniers die hem confronteren met existentiële vragen. 

AI is afschuwelijk en prachtig tegelijk (vergelijk atoombom). Dit gevoel overheerst na het zien van deze documentaire. En hoe managen we dat? Dat antwoord is nog niet te geven. Een zoektocht. Tommy is teleurgesteld wanneer aan het einde van zijn documentaire toch blijkt de AI hem nog niet goed kan vervangen. Het lukt AI niet om een verbinding met hem aan te gaan. De verbinding waar mensen zo'n behoefte aan hebben. Gezien worden, erkend worden, je verhaal kunnen vertellen, herinneringen gaande houden. Geboeid worden. We zoeken naar intimiteit, empathie. En ruimte om fouten te maken. Is dit iets wat AI kan, toelaat?

Ook hier de mooie dingen van AI (Siri, Sophia etc). We leren zoveel; juist ook over wat het betekent om mens te zijn. We doen het omdat we, de mensheid, het niet kunnen laten. Maar helpt het ons echt om door te ontwikkelen? Of zijn we een nieuwe soort aan het ontwikkelen? Een soort die ons als de bedreiging gaat zien die we vormen en dan bij ingrijpen onherroepelijk gaat winnen vanwege de veel grotere krachten en machten. Of kun je de super krachten van AI effectief en duurzaam leren inzetten voor jezelf? Een wonderlijk nieuw beroep: robot fluisteraar. En klopt het wel dat dat het enige verschil is: de menselijke ervaring? Blade Runner laat iets anders zien. Rutger Hauer voor hij zelfmoord pleegt: hij heeft dingen gezien die geen mens gezien heeft, dingen gedaan die geen ander deed. Die momenten van hem zullen verloren gaan in de tijd als tranen in de regen. Het meest kostbare geschenk aan elkaar is tijd en oprechte aandacht. Prachtige indrukwekkende docu.

Get connected, keep creating.

Suzanne: De docu geeft een mooi beeld van een ontdekkingstocht naar de rol van AI, robots, assistenten. Het laat voorbeelden zien van wat we eigenlijk allemaal ongemerkt ervaren van AI in ons dagelijks leven, en we hebben het echt niet door. Maar ook de ethische kant: is de zorgrobot Zora wel echt een goede ontwikkeling? Hoe gaan we om met de doorontwikkeling van AI en wat het kan? Schrijven we niet teveel menselijks toe aan AI, zoals we ook in de film Her zien? En kan AI een goede interviewer/cameraman zijn?

Suzanne is ook nog bij een sessie over hoe technologie kan helpen bij kinderen met autisme. Nu is hulpverlening duur, intensief en niet passend. Technologie kan veel bijdragen. Zowel low tech (Proloquo2go) als middle tech en high tech oplossingen, zoals Ooly. 'Het brengt mij weer terug naar de essentie: hoe kan technologie ingezet worden om de goede dingen te doen (en niet alleen om dingen goed te doen)?'

Feminisme

Whtiney Wolfe Herd in gesprek met Gayle King

Eerlijk is eerlijk, Anouk wil gewoon naar Gayle King, dat is tenslotte de beste vriendin van Oprah en editor-in-chief van O Magazine (de Amerikaanse Linda.) en CBS-host. Gelukkig is de interviewer van Gayle ook interessant: Whitney Wolfe Herd. De vrouw achter het sociale netwerk Bumble. In Nederland niet zo bekend, maar het heeft ruim 29 miljoen gebruikers. Wat dit netwerk bijzonder maakt, is dat het zich richt op vrouwen. Het is drie jaar geleden begonnen als alternatief voor Tinder. Het concept werkt hetzelfde,` het is echter de vrouw die kiest of er contact wordt gezocht. Inmiddels heeft het netwerk zich uitgebreid met een carrièreplatform en een vriendendienst (die je helpt nieuwe vriendinnen te maken). Oftewel, in potentie razend interessant. Helaas komt Anouk terecht in een typisch Amerikaanse juichshow. Waarbij haar buren instemmend: ‘you go, girl’ hummen als Whitney een mankritische opmerking maakte.  Er wordt gejuicht, gejoeld, geklapt en halleluja geroepen en Anouk knijpt er halverwege tussenuit. Niks mis met een gezonde dosis feminisme, maar het blind volgen van deze mevrouw Wolfe Herd gaat haar wat ver.

Christiane Amanpour on love & seks around the world

De volgende sessie die Anouk bezoekt is ook gericht op het versterken van de vrouw over de hele wereld, maar dan vanuit een iets ander perspectief. Christiane,  bekend als CNN-correspondent in oorlogsgebieden en interviewer van de groten der aarde, heeft in samenwerking met Anthony Bourdain een serie gemaakt over liefde en seks. Daarvoor zijn ze naar verschillende landen geweest. Haar viel op dat, mede door de mogelijkheden van technologie, vrouwen steeds meer opstaan en steeds meer hun stem laten horen. Ook in de landen waar onderdrukking het zwaarst is. Zij benoemt dat technologie het mogelijk maakt om te zien wat er in de buitenwereld gebeurt, zowel de nabije als globaal gezien. Dit sterkt vrouwen om voor zichzelf op te komen. Maar, benadrukt ze herhaaldelijk, het is niet iets wat vrouwen alleen kunnen doen. Hier moeten mannen (de gevestigde orde en ongeveer 50% van de wereldbevolking) bij helpen, mannen moeten dit stimuleren, soms een stapje opzij doen en luisteren, goed luisteren naar de/hun vrouw. Alleen dan kan er een vliegwiel ontstaan.

Door de bril van Christiane kunnen we voorzichtig zeggen: hoe vooruitstrevend Whitney Wolfe Herd ook is, en hoe belangrijk het is dat deze vrouwelijke CEO’s opstaan, het geen zin heeft om de man buitenspel te zetten. Who run the world? Girls! Maar wel samen met de boys ?.

Miniatuurvoorbeeld

Intussen is het buiten 32 graden (!) en dus lopen we langs de vele events in de hele binnenstad, waaronder Palm Park. Met ballenbak waar Robin en Suzanne uiteraard even in duiken.

Different

Annelies en Sylvia zijn bij een echte onderwijs-sessie: Think different - teach different. Een paneldiscussie over hoe we om moeten gaan met nieuwe ontwikkelingen. Bricks versus stones - bricks zijn vervangbaar, stones zijn anders gevormd.

Hoe komen we tot het leren van het denken dat nodig is voor de toekomst? Wat houdt dat denken eigenlijk in? Is dat te leren? Hoe zorgen we dat het iedereen bereikt? Paneldiscussie met experts van de 'tech', start-up en onderwijs delen ideeën. 

Het zijn ingewikkelde tijden voor het onderwijs. Er wordt steeds meer op hun bord gelegd. Meer dan waar te maken is. Tegelijkertijd zien steeds meer mensen, ook ouders, dat het traditionele onderwijs niet meer biedt wat kinderen in de toekomst nodig hebben. Het wordt steeds meer belangrijk om de gemeenschap te betrekken bij wat goed is voor kinderen en de samenleving. Omdat het nog niet kan in het onderwijs, te traag verandert en nog te complex is, vooral ruimte in naschoolse programma's. Andere leerkracht/leerling ratio mogelijk. Andere insteek: high contact, high impact en mentor relaties. Laten zien en beleven wat er allemaal mogelijk is. Dat leidt tot de vraag: moet het iXperium ook een naschools programma starten? 

Hoe ben jij slim in plaats van hoe slim ben je?

Geef kinderen wat ze nodig hebben. Verander als dat nodig is. Kom in een flow. Wisselen van carrière wordt in de toekomst normaal, vier tot vijf keer in je leven. Wat vraagt dit 'leven lang leren/ontwikkelen'? Hoeveel mensen hebben een baan die eigenlijk niet bij ze past? Zet deze volwassenen ook in bij het onderwijs, leren. Met voor door samen met kinderen. We leren kinderen heel goed de verkeerde dingen. Waar zit de balans of mogelijkheid tussen het voeden van je ziel/passie en iets doen wat geld binnenbrengt? Kan dat beter? Tip: wees ondernemend, ben van waarde. 

Leerkrachten zitten zelf in een bubbel. Ze hebben vaak niet actief deelgenomen in werkprocessen anders dan scholen. Daarom geen inzicht in wat er veranderd is, nodig is. Deze inzichten, ervaringen moeten aangedragen en ontsloten worden voor hen. Actief op sturen. Daardoor meer context, beter zicht op wat banen vragen van kinderen/volwassenen. 

Kansengelijkheid is een belangrijk thema. De beschikbaarheid van technologie is bij voorbaat niet eerlijk verdeeld. Onderwijs moet dit compenseren door slimme oplossingen. Benodigde vaardigheden: hoe ontwikkel je jezelf tot iemand die een leven lang wil leren, ontwikkelen> Welke mindset is dan nodig? Hoe belangrijk is je eigen verhaal om er achter te komen waar jij van waarde kunt en wil zijn? 

Worden we steeds meer robot of steeds menselijker? 

Dit brengt Annelies op het idee dat we meer zouden moeten doen met na-schoolse activiteiten, omdat we daardoor toch kinderen bereiken …. In het kader van een leven lang leren ook andere geïnteresseerden. Koppelen aan ondernemers en arbeidsmarkt, mogelijk meenemen in bespreking met gemeente.

En in between…. Veel zon en water,  stumptown coffee, zoen op de mond, mooie gesprekken en stil denkwerk en nu naar het startdiner :)

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.