Artikel

21e eeuwse vaardigheden bij kleuters

Kleuterjuf Annemarie van de Bedem van 't Blokhuus heeft zichzelf - en daarmee haar leerlingen - uitgedaagd: ze ging een week lang aan de slag met de ‘legoblokjeschallenge’. Dit betekent dat ze elke dag van de week een les om legoblokjes heen maakte.

Hoe het kwam

In februari 2018 was ze bij een 'ICT-diner’ van Slimmer leren met ICT, waar ze samen met andere innovatieve leraren na heeft gedacht over mooie voorbeelden van ICT in het onderwijs, innovatie in de sector en wat ze nog graag wil bereiken. Annemarie ging in op de challenge die leraar Menno Kolk bedacht tijdens deze avond: de legoblokjeschallenge!

Een mooi voorbeeld van het creatief toepassen van 21e eeuwse vaardigheden: de kleuters werden uitgedaagd om creatief te denken, problemen op te lossen en samen te werken. Het centrale thema was gezondheid.

Bekijk de hele week

Annemarie heeft de hele week bijgehouden, lees hieronder haar verslagje.

Miniatuurvoorbeeld

Dag 1

Vandaag ging het over meten. De kleuters hebben eerst gemeten met een meetlint en daarna met de legoblokjes. Mooi om te zien was dat sommige kleuters de overeenkomst tussen de legoblokjes en het meetlint zagen: acht centimeter waren ook acht legoblokjes. De kinderen hebben geleerd om te tellen en te vergelijken.

Miniatuurvoorbeeld

Dag 2

Vandaag stond de letter A centraal. Kunnen we daar iets mee met lego? Twee meiden wilden het wel proberen. Ze kozen ieder een andere kleur. De ronde vorm van de A was moeilijk, maar het resultaat was toch mooi!

Miniatuurvoorbeeld

Dag 3

Vandaag was Pompom ziek. De kinderen wilden een bed maken voor Pompom. Dit gingen ze samen doen. Daarbij was overleggen erg belangrijk: Hoe gaan we het doen en past Pompom erin? Kleine Pompom en Loeloe moesten ook een bed hebben. Een stapelbed was het idee. Maar hoe ga je dat maken? Weer goed overleggen én meten natuurlijk. Ze waren erg trots op wat ze gemaakt hadden.

Miniatuurvoorbeeld

Dag 4

Vandaag werd er al meteen geopperd om een ziekenhuis te maken met bedden. Enthousiast gingen de kinderen de uitdaging aan. Het Playmobilpoppetje moest erbij en we hadden nog een ziekenauto. De afspraken werden gemaakt: er moesten bedden komen en een wachtkamer. En niet onbelangrijk: de ziekenauto moest naar binnen kunnen!